لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۸

هاشمی رفسنجانی کنار گذاشته شد؛ ریاست خبرگان به مهدوی کنی رسید


آيت الله مهدوی کنی (راست) در حالی رييس مجلس خبرگان شده است که از بيماری رنج می برد.
آيت الله مهدوی کنی (راست) در حالی رييس مجلس خبرگان شده است که از بيماری رنج می برد.
آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، دبير جامعه روحانيت مبارز، که از سوی هواداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی ايران برای رياست مجلس خبرگان نامزد شده بود روز سه شنبه توانست با کسب ۶۳ رای، رياست خبرگان را برای دو سال آينده از آن خود کند. آيت الله هاشمی رفسنجانی برای تصدی اين سمت نامزد انتخابات نشد.

اجلاسيه نهم مجلس خبرگان صبح روز سه شنبه در محل سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و در نخستين اقدام خود انتخابات هيئت رييسه را برگزار کرد.

گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است آيت الله مهدوی کنی خود را برای رياست مجلس خبرگان نامزد کرد که توانست با ۶۳ رای موافق اين سمت را بر عهده بگيرد.

آيت الله مهدوی کنی در حالی رييس مجلس خبرگان شده است که از بيماری رنج می برد و به گزارش برخی از سايت های خبری ايران، با ويلچر جابجا می شود.

به دنبال اعلام نامزدی آيت الله مهدوی کنی، آيت الله هاشمی رفسنجانی که در سه سال گذشته رياست خبرگان را بر عهده داشت خود را نامزد انتخاب این دوره ریاست مجلس خبرگان نکرد.

آيت الله مهدوی کنی ۷۹ ساله است و همزمان دبيرکلی جامعه روحانيت مبارز، از تشکل های روحانی سنتی، و رياست جامعه الصادق – دانشگاه امام صادق- را برعهده دارد.



اين روحانی بلندپايه از اعضای شورای انقلاب در سال های اوليه شکل گيری جمهوری اسلامی بوده است و در دولت های باهنر و رجايی سمت وزارت کشور را بر عهده داشت.

وی پس از ترور باهنر و رجايی به عنوان نخست وزير موقت انتخاب شد. آقای مهدوی کنی در دو دهه گذشته از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

محمد جواد اکبرين، پژوهشگر دينی مقيم پاريس، در گفت و گو با راديو فردا، مجلس خبرگان را «ذيل رهبر» جمهوری اسلامی ايران تعريف می کند و می گويد که «انتصاب آقای مهدوی کنی به رياست مجلس خبرگان به جای آقای هاشمی رفسنجانی در جهت تثبيت خبرگان ذيل رهبری است.»

وی می افزايد: «آقای هاشمی اگر نمی توانست خبرگان را تبديل به خبرگان فوق رهبری کند، می توانست حداقل آن را تبديل به يک مشاور برای رهبری کند؛ اما آقای مهدوی کنی توانايی انجام اين کار را آن چنان که سزاوار است ندارد، و آقای هاشمی هم به کنايه گفت که ايشان چهار سال پيش مسئوليتی نپذيرفت چون بسيار مريض بود و کسالت داشت.»

اشاره اين پژوهشگر دينی به انتخابات رياست مجلس خبرگان پس از فوت آيت الله علی مشکينی در سال ۱۳۸۶ است.

آقای اکبرين می گويد که انتخاب مهدوی کنی در جهت «بی خاصيت تر کردن» مجلس خبرگان صورت گرفته است.

گزارش سایت های خبری ایران حاکی است که آیت الله مهدوی کنی دیر به جلسه مجلس خبرگان رسید.

سایت «آینده» که به هاشمی رفسنجانی نزدیک است این احتمال را مطرح کرده که «برخی تمایل نداشته اند آیت الله مهدوی به ... سخنان (رفسنجانی) گوش فرا دهد تا احیانا در تصمیم ایشان كه با فشارهای انجام شده اعلام شده بود، تغییری رخ ندهد.»

دوشنبه هفته گذشته، دهم اسفندماه، رییس دفتر آیت الله مهدوی کنی اعلام کرده بود که به دنبال در خواست حدود ۶۰ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان از آقای مهدوی کنی برای حضور در انتخابات رياست مجلس خبرگان، وی به این درخواست پاسخ مثبت داده است.

روز شنبه نيز خبرگزاری فارس به نقل از چند تن از اعضای مجلس خبرگان از «توافق اکثريت نمايندگان خبرگان در عدم رای به هاشمی رفسنجانی» سخن گفته و از مهدوی کنی، مصباح يزدی، محمد يزدی و احمد جنتی به عنوان چهار نامزد احتمالی انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبری نام برده بود.

مجلس خبرگان رهبری ۸۶ عضو دارد و آخرين انتخابات آن سال ۱۳۸۵ برگزار شد.

انتخابات آينده اين مجلس همزمان با انتخابات مجلس دهم – اواخر سال ۱۳۹۴- برگزار خواهد شد.

مراد ویسی، کارشناس سیاسی و همکار رادیو فردا می گوید: «اکثر اعضای مجلس خبرگان را ائمه جمعه منصوب آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تشکيل می دهند. در آخرين اين دوره اين مجلس، برخی از شاگردان درس خارج فقه آيت الله خامنه ای نيز به عضويت اين مجلس در آمدند.»

وظيفه مجلس خبرگان رهبری تعيين رهبر و نظارت بر حفظ شرايط رهبری در فرد انتخاب شده است.

کارزار سايت های هوادار دولت

در هفته های اخير، سايت های تندرو و هوادار رهبر و دولت جمهوری اسلامی ايران کارزار گسترده ای را برای نامزدی آيت الله مهدوی کنی آغاز کرده بودند و حملات خود را به اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده وی شدت بخشيدند.

آقای هاشمی رفسنجانی در افتتاحيه مجلس خبرگان از اين اقدام ها به عنوان «غوغای رسانه ها» ياد کرد و گفت: «در ماه های اخير کارهايی صورت گرفت که احساس خطر کردم و به آقای امامی کاشانی گفتم که با آقای مهدوی کنی صحبت کند و ايشان پيشنهاد مرا به آقای مهدوی کنی مطرح کردند و گفتم که از آيت الله مهدوی کنی حمايت می کنم و قصدم اين بود که مسئله را از اين طريق حل و از تفرقه در خبرگان جلوگيری کنم.»

وی اظهار داشت: «اکنون نيز اعلام می کنم اگر آيت الله مهدوی کنی حاضر باشند مسئوليت خبرگان را بپذيرند قطعا بنده نمی آيم تا اين نهاد مقدس آسيب نبيند و هريک از آقايان نيز که حاضر باشند می پذيريم و همراهی می کنم.»

آقای رفسنجانی افزود: «بنده عاشق و شیفته هیچ پست و مقامی نیستم و فکر می کنم زمان آن است که تجربیات خود را مکتوب کنم و عشقم این است که خاطرات خود را مدون کنم.»

رييس سابق مجلس خبرگان در دو سال اخير به دليل اتهام نزديکی به مخالفان دولت و محکوم نکردن اعتراض های خيابانی به عنوان «فتنه ۸۸»، از سوی هواداران تندرو آيت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد مورد انتقاد قرار داشته است.

آيت الله هاشمی رفسنجانی در حالی سمت رياست مجلس خبرگان را از دست داد که از تيرماه ۸۸، نيز به طور غير رسمی از امامت جمعه تهران کنار گذاشته شده است.
XS
SM
MD
LG