لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

نوری المالکی چند وزیر دولت عراق را تعلیق کرد


نوری المالکی، نخست وزیر عراق.
نوری المالکی، نخست وزیر عراق.
تنش بين دولت عراق و ائتلاف العراقيه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزير پيشين این کشور، به اوج خود رسيده است و چندين تن از وزرای دولت به طور موقت از ادامه کار در وزاتخانه های خود محروم شده اند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق اعلام کرده است که اين وزيران ديگر نمی توانند وزارتخانه های تحت نظر خود را اداره کنند و امضای آنها هم به عنوان وزير ديگر معتبر نيست.

پيش از اين نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفته بود، وزيرانی را که جلسات هيات دولت را تحريم می کنند، اخراج خواهد کرد.

۹ نفر از وزرای دولت عراق از چند هفته پيش جلسات کابينه و پارلمان را تحريم کرده اند. در جلسه روز سه شنبه هيات دولت تنها يکی از وزيران معترض شرکت کرد.

تنش بين نوری المالکی نخست وزير شيعه عراق و ائتلاف العراقيه که بخش بزرگی از سنی های عراق را در پارلمان و دولت ائتلافی آن کشور نمايندگی می کند همزمان با خروج نيروهای آمريکايی از عراق به اوج خود رسيد.

صدور دستور بازداشت طارق الهاشمی، معاون ریيس جمهوری عراق، و يکی از رهبران سنی مذهب ائتلاف العراقيه سبب شد نمايندگان العراقيه پارلمان آن کشور را تحريم کنند.

ائتلاف العراقيه ۸۲ کرسی از ۳۲۵ کرسی نمايندگی در پارلمان عراق را در اختيار دارد.

آقای هاشمی در آن زمان به کردستان عراق رفت و دولت محلی کردستان عراق تاکنون درخواست های مکرر دولت مرکزی برای بازگرداندن الهاشمی به بغداد را بی پاسخ گذاشته است.

دولت عراق معاون رییس جمهوری را به رهبری گروه های مرگ متهم کرده و ادعا می کند که الهاشمی در چندين عمليات تروريستی در بغداد دست داشته است. معاون ریيس جمهوری عراق اين اتهامات را رد کرده است.

در واکنش به اقدام روز سه شنبه دولت عراق، سخنگوی ائتلاف العراقيه اين حرکت را قدم ديگری برای قبضه قدرت از طرف نوری المالکی دانسته است.

تلاش آمريکا و سازمان ملل هم برای کاستن از تنش ها و آغاز مذاکرات جدی برای حل اختلاف ها بين رهبران سياسی عراق تا کنون بی نتيجه مانده است.
XS
SM
MD
LG