لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

حمایت رهبر ایران از ادامه کار وزیر اطلاعات


آیت الله علی خامنه ای (راست) همراه با حیدر مصلحی در حال بازدید از وزارت اطلاعات
آیت الله علی خامنه ای (راست) همراه با حیدر مصلحی در حال بازدید از وزارت اطلاعات
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نامه ای به حیدر مصلحی از ادامه کار وی در وزارت اطلاعات حمایت کرده است. سایت های نزدیک به دولت پیشتر خبر داده بودند که حیدر مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست و محمود احمدی نژاد سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود که روز چهارشنبه خطاب به حیدر مصلحی و نه به محمود احمدی نژاد نوشته شده است، از وزیر اطلاعات خواسته تا «بیش از پیش در انجام ماوریت های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهد.»

آیت الله خامنه ای افزوده است: «با حمایت دولت خدمتگزار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچکترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید.»

پیش از انتشار نامه رهبر ایران برای ادامه کار حیدر مصلحی، سايت «دولت يار» که ديدگاه های هواداران دولت را منعکس می کند، سه شنبه شب در خبری به نقل از محمود احمدی نژاد اعلام کرد که «مصلحی ديگر وزير اطلاعات نيست.»

اين سايت به نقل از يک «منبع آگاه» در دولت و به نقل از رييس جمهور اسلامی ايران نوشته بود: «دکتر احمدی نژاد ساعتی پيش با اشاره به جلسه بسيار خوبی که در محضر رهبر انقلاب اسلامی داشته اند و دلايل خود را در خصوص پذيرش استعفای جناب آقای مصلحی، وزير محترم اطلاعات، بيان کرده اند اعلام داشت که ايشان ديگر وزير اطلاعات نيست.»

اين پايگاه اينترنتی گفته که وزير اطلاعات در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت حضور نخواهد داشت و «بر اين اساس، رييس جمهور هم اکنون شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.»

پایگاه اینترنتی «دولت يار» ساعاتی پس از انتشار اين خبر آن را از روی سايت خود برداشت. با اين حال، مقام های دولتی و رسانه های نزديک به دولت هنوز اين خبر را تاييد يا تکذيب نکرده اند.

گزارش های رسیده حاکی است که سایت دولت یار پس از انتشار این خبر از سوی مقام های قضایی جمهوری اسلامی فیلتر شده است.

در واکنش به خبر این سایت، برخی رسانه های اصولگرايان که از منتقدان دولت به شمار می روند، از قول نمايندگان مجلس خبر کنار گذاشتن مصلحی از وزارت اطلاعات را تکذيب کردند.

ولی اسماعيلی، عضو هيئت رييسه فراکسيون اصولگرايان مجلس، به خبرگزاری فارس گفته است: «برخی از نمايندگان مجلس در صحن علنی مذاکراتی با مسئولان ارشد نهاد رياست جمهوری داشتند که آنها شفاها مطالب منتشره در برخی سايت ها مبنی بر اينکه رييس جمهور اعلام کرده است که مصلحی ديگر وزير اطلاعات نيست را تکذيب کردند.»

وی از تهيه نامه ای توسط نمايندگان مجلس در حمايت از آقای مصلحی خبر داده و گفته در صورتی که دولت نظر خود را تغيير ندهد اين نامه منتشر خواهد شد.

صبح روز چهارشنبه، ۲۱۶ نماينده مجلس بيانيه ‌ای را امضاء کردند که در آن گفته شده است: «از نظر مجلس آقای مصلحی همچنان وزير است و انتظار می ‌رود رييس جمهور در تبعيت از رهبر انقلاب با موضع‌گيری صريح در حمايت از وزير اطلاعات به سوءاستفاده دشمنان پاسخ دهد.»

در اين نامه با لحنی متفاوت خطاب به رييس جمهور اسلامی ايران آمده است: «جناب دکتر احمدی ‌نژاد برادر ارجمند! تغيير وزير اطلاعات که در طول مدت وظايفش به خوبی عمل کرده در وضعيت حساس کنونی به هيچ وجه به مصلحت کشور نيست.»

سيد حسين تقوی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، نيز به خبرگزاری فارس گفته است که «اصولگرايان با هيچ فردی عقد اخوت نبسته اند. مصلحی وزير اطلاعات جمهوری اسلامی است و هيچ اما و اگری نبايد در ميان باشد.»

کناره گيری وزیر اطلاعات و سپس مخالفت آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با آن، در روزهای اخير به جنجالی در صحنه سياسی ايران و ميان هواداران دولت دهم و اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد تبديل شده است.

روز يکشنبه خبرگزاری های نزديک به دولت و سايت رياست جمهوری ایران اعلام کردند که حيدر مصلحی از سمت وزیر اطلاعات استعفاء داده و رييس جمهور نيز با اين کناره گيری موافقت کرده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، رسانه های خبری ايران اعلام کردند که رهبر جمهوری اسلامی با اين استعفاء مخالفت کرده و خواهان ادامه کار آقای مصلحی شده است.
XS
SM
MD
LG