لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

امام جمعه تهران: حسن خمینی نمی‌تواند در انتخابات خبرگان شرکت کند


امام جمعه تهران احتمال داد که صلاحیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شود و در عین حال گفت که حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی به دلیل شرکت نکردن در آزمون مجلس خبرگان رهبری دیگر نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد علی موحدی کرمانی که دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز را نیز برعهده دارد روز پنجشنبه اول بهمن درباره تایید صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت که «من نمی‌دانم اما فکر می‌کنم تایید شود».

وی درباره حمایت جامعه روحانیت مبارز از حسن خمینی نیز گفت که «ظاهراً به وی گفته بودند که امتحان دهید و امتحان نداده است، بنابراین دیگر نمی‌تواند شرکت کند».

برخی از سایت‌های خبری از جمله پایگاه اینترنتی «پایش» و سایت حزب اعتماد ملی در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که صلاحیت حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شده است.

سایت «پایش» نوشته بود که «دست‌کم سه مرجع تقلید با ارسال پیام به شورای نگهبان، صلاحیت سیدحسن خمینی را محرز دانسته و نسبت به احتمال رد صلاحیت وی تذکر داده بودند».

با این حال پس از انتشار این خبر‌ها، خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» در شورای نگهبان گزارش‌ها درباره تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تکذیب کرد.

در هفته‌های گذشته شرکت نکردن حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری خبرساز شده است.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهار نظر خود درباره شرکت نکردن کاندیدا‌ها در آزمون مجلس خبرگان رهبری گفته که ممکن است صلاحیت کاندیداهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند «احراز» شود، اما عدم شرکت کاندیداهایی که «حد علمی» مورد نظر فقهای شورای نگهبان را ندارند، «ابزار احراز اجتهاد» آنان را «سلب می‌کند».

حامیان حسن خمینی پس از نام‌نویسی او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفتند که او دارای اجازه اجتهاد از تعدادی از مراجع تقلید شیعه است اما تعدادی از اعضای نگهبان گفته‌اند که اجازه اجتهاد از مراجع تقلید به تنهایی برای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری کافی نیست.

محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان، ۲۲ دی ماه تاکید کرده بود که فقط فقهای این شورا هستند که اختیار «تشخیص اجتهاد» کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری را دارند.

در هفته‌های گذشته نیز تعدادی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، درباره ورود همفکران آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان رهبری و همچنین راهیابی اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مجلس هشدار داده‌اند.

در روزهای گذشته اصلاح طلبان و برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله قربانعلی دری نجف آبادی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس اعتراض کردند.

در همین حال، محسن غرویان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با سایت «عصر ایران» گفت: «دیروز به ما اطلاع دادند یک نماینده ولی‌فقیه در شهری، به دلیل عدم التزام به اسلام رد شده است».

به جز خبرهای مربوط به رد یا تایید صلاحیت حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، موضوع حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آقای رفسنجانی در هفته‌های گذشته خبرساز بوده است.

سایت «پایش» پیش از این در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز به حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی رای مثبت داده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حمایت از او مخالفت کرده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرد که این گروه هنوز برای حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی «تصمیم نهایی را اخذ» نکرده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هنوز به صورت رسمی نظر خود را درباره حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی اعلام نکرده است.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز روز سه‌شنبه خبر داده بود که تصمیم «جامعتین» برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفته آینده اعلام خواهد شد.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آن‌ها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند که برخی از گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که از فهرست مورد حمایت این دو گروه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حمایت خواهند کرد.

«همایش پنج هزار نفری اصولگرایان برگزار می‌شود»

در همین حال، حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز خبر داد که همایش بزرگ پنج هزار نفری اصولگرایان هشتم بهمن در ورزشگاه شیرودی تهران برگزار می‌شود.

به گفته آقای ابراهیمی، در هفته منتهی به انتخابات نیز همایش ۱۰ هزار نفری اصولگرایان برگزار خواهد شد.

از چند هفته پیش، شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده که غلامعلی حداد عادل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده است.

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای این شورا هستند.

با این حال برخی از احزاب و چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی رییس مجلس، در این شورا نماینده ندارند.

XS
SM
MD
LG