لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

نتانیاهو: پس از توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل به کمک نظامی بیشتری نیاز دارد


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه اول بهمن در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که کشورش به دلیل توافق هسته‌ای ایران، اکنون به کمک‌های نظامی بیشتری از آمریکا نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اسرائیل در مورد میزان کمک‌های نظامی برای دوره ده ساله آینده، با آمریکا در حال مذاکره است.

قرارداد فعلی کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد.

حجم این کمک‌های نظامی در حال حاضر حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال است و اسرائیل خواستار افزایش این مبلغ شده است. این رقم بخشی از هزینه‌های نظامی آمریکا، از جمله مشارکت این کشور در احداث سیستم دفاع ضدموشکی جدید اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» را شامل نمی‌شود.

بنیامین نتانیاهو در این‌باره گفته است که پس از توافق هسته‌ای ایران و لغو برخی از تحریم‌ها در مورد رقیب اصلی آن کشور در منطقه، اسرائیل برای حفظ برتری نظامی خود به بودجه بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: «سرازیر شدن پول نقد به سوی ایران به آن کشور امکان خواهد داد که میزان حمایتش از گروه‌های مسلح وابسته به خود را از جمله گروه حزب‌الله لبنان و سایر دشمنان اسرائیل افزایش دهد».

نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی از سخنرانی خود همچنین گفت: «مقاومت در برابر تجاوزگری ایران در سطح منطقه که با در نظر گرفتن درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها ادامه دارد و تشدید نیز خواهد شد، بسیار مهم است؛ موثر‌ترین روش برای متوقف‌ کردن تجاوزهای ایران، تقویت متحدان آمریکا در منطقه است و اسرائیل در صف اول قرار دارد».

وی افزود: «منظور ما دریافت کمک‌های نظامی بیشتر است، اما به خاطر داشته باشید که این رقم، طی یک دوره ده ساله، در مقایسه با درآمد ایران رقم چندان بالایی نیست».

پس از اجرای مفاد توافق هسته‌ای از سوی ایران، میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی آزاد شدند و با حل یک دعوای حقوقی قدیمی درباره معاملات ایران و آمریکا، قرار است یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مستقیماً از سوی واشینگتن به ایران پرداخت شود.

نخست‌وزیر اسرائیل، کشوری که تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه شناخته می‌شود، هر چند تاکنون داشتن سلاح‌های هسته‌ای را نپذیرفته است، توافق جامعه جهانی با ایران را «یک اشتباه تاریخی» نامید.

انتقادهای بنیامین نتانیاهو از این توافق، به خصوص سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا، مناسبات اسرائیل و آمریکا را سرد کرده است. از آن زمان به بعد او تا حدی شعارهای تند و تیز خود را کنار گذاشته است و با هدف کاستن از سردی روابط دو کشور، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ به واشینگتن سفر کرد.

به گزارش روزنامه هاآرتص، قرار است که یک هیات آمریکایی هفته آینده برای ادامه مذاکرات در خصوص کمک‌های نظامی به اسرائیل، به این کشور سفر کند.

حجم بودجه نظامی اسرائیل بدون احتساب کمک‌های آمریکا حدود ۱۶ میلیارد دلار در سال است.

بخش عمده سخنرانی بنیامین نتانیاهو در داووس، به توافق هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه اختصاص یافت، اما او به طور مختصر به موضوع بحران در رابطه با فلسطینیان نیز اشاره کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل درباره مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن گفت: «با وجود حملات اخیر به شهروندان اسرائیلی، ما سعی کرده‌ایم اقتصاد مناطق تحت کنترل فلسطینیان آسیبی نبیند چون نمی‌خواهیم کل فلسطینیان در این دام بیفتند».

پس از موج جدید حملات فلسطینیان به ساکنان شهرهای اسرائیل با استفاده از اسلحه گرم و سرد یا زیر گرفتن مردم با خودرو که در ماه اکتبر (حدود سه ماه پیش) روی داد، اعضای ارشد راستگرای کابینه بنیامین نتانیاهو، خواهان واکنش‌های شدیدتر دولت اسرائیل به این خشونت‌ها شدند.

XS
SM
MD
LG