لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۲

اوباما بر لزوم برقراری آتش بس فوری و پایدار در غزه تاکید کرد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه، پنجم مرداد، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر لزوم برقراری آتش بس فوری و پایدار در نوار غزه تاکید کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، آقای اوباما «ضرورت استراتژیک یک آتش بس فوری و غیر مشروط برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه که به خصومت‌های جاری پایان داده و راه را برای توقف دشمنی‌ها بر اساس قرارداد آتش بس نوامبر سال ۲۰۱۲ هموار کند، یادآور شد».

وی افزود که «در ‌‌نهایت، هرگونه راه حل پایداری برای منازعه اسرائیل و فلسطینی‌ها بایستی متضمن خلع سلاح گروه‌های تروریستی و غیرنظامی شدن نوار غزه شود».

اسرائیل و آمریکا گروه حماس و سایر تشکیلات شبه نظامی فعال در نوار غزه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

اسرائیل و حماس که بر نوار غزه سلطه دارد ۲۰ روز است که در یک جنگ خونین با یکدیگر درگیر شده و تلاش رهبران جهان برای برقراری آتش بس میان طرفین هنوز به نتیجه نرسیده است.

درگیری‌های دو طرف تاکنون یک هزار و ۳۰ فلسطینی، ۴۳ سرباز اسرائیلی و سه شهروند این کشور را به کام مرگ فرو برده است.

طرفین روز شنبه بر سر یک آتش بس ۱۲ ساعته توافق کردند تا در این مدت، کمک‌های دارویی وارد نوار غزه شده و امکان بیرون آوردن اجساد فلسطینی‌ها از خرابه‌های این منطقه فراهم شود.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سرگیری راکت پراکنی از نوار غزه به شهرهای اسرائیل امکان تمدید این آتش بس را از بین برد و پیشنهاد حماس برای آتش بس دوباره در روز یکشنبه، از سوی دو طرف نادیده گرفته شد.

حماس خواستار رفع کامل محاصره غزه برای پذیرش یک آتش بس پایدار است ولی اسرائیل این درخواست را رد کرده است.

اسرائیل که دست به حمله نظامی شدیدی به نوار غزه زده است می‌گوید که هدف از عملیات علیه حماس، از میان بردن تونل‌های میان غزه و اسرائیل است که از آن‌ها برای عملیات تروریستی استفاده می‌شود.

همزمان با تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش بس در غزه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با دبیرکل سازمان ملل و وزیر امور خارجه مصر تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است، آقای ظریف در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که «در هر طرح آتش بسی خواست مردم غزه بویژه رفع محاصره از باریکه غزه باید لحاظ شود».

وی همچنین بر لزوم همکاری بین‌المللی برای ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم غزه تاکید کرده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با سامی شکری، همتای مصری خود، گفت‌وگو کرده و خواستار همکاری این کشور برای تحویل کمک‌های ایران به مردم غزه شد.

آقای ظریف می‌گوید که کمک‌های بشردوستانه ایران برای ارسال به این منطقه آماده است اما به دلیل بسته بودن گذرگاه رفح در مصر هنوز نتوانسته‌اند آن را به غزه برسانند.

این مقام ایرانی همچنین با کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، و ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز درباره بحران غزه مذاکره کرده است.

XS
SM
MD
LG