لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

انتشار تصاوير تازه از سطح یک دنباله‌دار توسط کاوشگر «فيله»


تصاوير تازه ای که روز دوشنبه ۲۶ آبان منتشر شدند سرنخ‌های بسيار خوبی از موقعيت مکانی کاوشگر «فیله» به دست می‌دهند.

اين تصاوير که توسط «روزتا»، فضاپيمای مادر «فیله» گرفته شده، با وضوح بالایی مراحل فرود اول و دوم کاوشگر را نشان می‌دهند. «فیله» پس از فرود اول به دليل درست عمل نکردن زوبين‌های فرود از سطح دنباله‌دار بلند شد.

دانشمندان مرکز هوا- فضای آلمان روز دوشنبه گفتند بررسی‌های اوليه داده‌هايی که «فیله» از فاصله پانصد ميليون کيلومتری به زمين ارسال کرده است نشان می‌دهد که سطح دنباله‌دار از آنچه که پژوهشگران محاسبه کرده بودند، سخت‌تر است.

شواهد نشان می‌دهند که زير محل فرود کاوشگر يک توده عظيم يخ وجود دارد.

دانشمندان همچنين منتظر دريافت اطلاعات برای اطمينان از پيشرفت حفاری در دنباله‌دار و نمونه‌برداری‌های لازم برای تجزيه آنها هستند. مواد زير پوسته دنباله‌دار طی نزديک به ۴.۵ ميليارد سال تغيير نکرده است و مواد موجود در آن يک کپسول زمانی کيهانی است که دانشمندان با اشتياق منتظر تجزيه آن هستند.

يکی از جالب‌ترين ابعاد اين ماموريت علمی برای دانشمندان اين است که می‌تواند گامی باشد در تاييد اين نظريه که معتقد است دنباله‌دارها مواد سازنده حيات و از جمله آب را به کره زمين آورده‌اند.

بیدار شدن از خواب زمستانی

دانشمندان می‌گويند با نزديک شدن «فیله» به خورشيد احتمال زيادی وجود دارد که این کاوشگر سازمان فضایی اروپا از خواب زمستانی بيدار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشمندان مسوول اين ماموريت روز دوشنبه گفتند با بيدار شدن کاوشگر اروپايی اميدوارند دومين بخش از تحقيقات آن در سال آينده شروع شود.

«فیله» اولين کاوشگری است که روز چهارشنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) بر سطح يک ستاره دنباله دار فرود آمد و تاکنون مجموعه‌ای از داده‌ها را به زمين ارسال کرده که دانشمندان با اشتياق سرگرم آزمايش و تحليل آنها هستند.

با اين حال قرار گرفتن کاوشگر در سايه يک صخره، موجب نگرانی در مورد ادامه ماموريت اين فضايپما شده است.

کمی پس از تمام شدن منبع انرژی اوليه کاوشگر، سازمان فضايی اروپا مصمم شد زاويه بزرگترين صفحه خورشيدی «فیله» را در جهت تابش خورشيد تغيير دهد. اين مانور علمی که آخرين اقدام دانشمندان برای تامين انرژی کاوشگر محسوب می‌شد به تصور آنها موفقيت آميز بوده است.

استفان اولامک مدير پروژه «فیله» به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «ما مطمئن هستيم که کاوشگر دوباره بيدار می‌شود و می‌توانيم تماس را برقرار کنيم».

آقای اولامک افزود اين اتفاق بهار آينده روی می‌دهد، يعنی زمانی که ستاره دنباله‌داری که «فیله» روی آن فرود آمده است به خورشيد نزديک می‌شود.

نزديک شدن ستاره دنباله‌دار موسوم به «چوروميوف ۶۷ پی» به خورشيد باعث شارژ شدن باتری دوم کاوشگر می‌شود. او گفت چند روز تابش خورشيد بر صفحه‌های خورشيدی بايد برای شارژ شدن باتری و از سرگيری کار آن کافی باشد.

دانشمندان برای اطمینان از اين تغيير بايد برقراری ارتباط با «فیله» را بازسازی کنند. آنها در اولين گام بايد محل استقرار اين کاوشگر را که به اندازه يک ماشين لباسشويی است، در سطح ستاره دنباله‌دار که به پهنای چهار کيلومتر است پيدا کنند.

XS
SM
MD
LG