لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

رکورد جدید فروش آثار هنری؛ تابلوی پيکاسو به ارزش ۱۸۰ ميليون دلار


تابلوی «زنان الجزایر» اثر پابلو پیکاسو که عنوان گران‌ترین اثر هنری را به خود اختصاص داده است.
تابلوی «زنان الجزایر» اثر پابلو پیکاسو که عنوان گران‌ترین اثر هنری را به خود اختصاص داده است.

يک تابلوی نقاشی رنگ و روغن اثر پابلو پيکاسو که در سال ۱۹۵۵ تکميل شده است روز دوشنبه در حراج موسسه کريستيز به بهای ۱۷۹.۴ ميليون دلار فروش رفت و رکورد قيمت آثار هنری جهان را شکست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، موسسه حراج کريستيز تخمين می‌زد که اين تابلو با عنوان «زنان الجزاير» حدود ۱۴۰ ميليون دلار به فروش برسد. اما ادامه شرط بندی چند خريدار باعث شد که بهای آن تا ۱۶۰ ميليون دلار افزايش يابد که با افزودن ماليات و کميسيون موسسه حراج قيمت نهايی آن به ۱۷۹.۴ ميليون دلار رسيد.

هويت خريدار اين تابلو که به سبک کوبيسم کشيده شده اعلام نشده است.

اين حراج آثار هنری روز سه شنبه نيز ادامه يافت و مخصوص آثار مربوط به سال‌های پس از جنگ و آثار مدرن است.

قبل از اين، گرانترين تابلوی نقاشی متعلق به يکی از آثار فرانسيس بيکن با عنوان «سه بررسی از لوسين فرويد» (سه مطالعه از لوسين فرويد) بود که در نوامبر ۲۰۱۳ و به بهای ۱۴۲.۴ ميليون دلار به فروش رفت.

مدير بخش جهانی موسسه کريستيز می گويد جالب است ببينيم که اين رکورد تا چه زمانی پا برجا باقی خواهد ماند.

در حراج روزهای اخير يک مجسمه اثر جياکومتی که در سال ۱۹۴۷ تراشيده شده است به قيمت ۱۴۱.۳ ميمليون دلار به فروش رفت و رکورد آثار مجسمه سازی را شکست.

رکورد قبلی در اين زمينه مربوط به مجسمه ديگری از همين هنرمند است که در سال ۲۰۱۰ به بهای ۱۰۴.۳ ميليون دلار به فروش رفت.

تعداد ديگری از آثار هنرمندان برجسته دهه‌های اخير از اندی وارهول گرفته تا کلود مونه به بهايی بالاتر از تخمين‌های اوليه و در مجموع به ارزش ۷۰۵.۹ ميليون دلار در اين حراج به فروش رفتند. از مجموع ۳۵ اثر ارائه شده در اين حراج فقط يک مورد به فروش نرفت.

تابلوی «زنان الجزاير» اثر پابلو پيکاسو که اکنون عنوان رکورد گران‌ترين اثر هنری جهان را یدک می‌کشد، آخرين بار در سال ۱۹۹۷ در يک حراج ديگر به فروش گذاشته شد و به بهای ۳۱.۹ ميليون دلار به فروش رفته بود. اما در حراج روز دوشنبه قيمت‌گذاری روی اين اثر از صد ميليون دلار شروع شد.

مسئولان موسسه حراج کريستيز می‌گويند که از مرز ۱۲۰ ميليون دلار به بالا پنج خريدار با يکديگر بر سر تصاحب اين تابلو رقابت می‌کردند و اين نشان می‌دهد که وضعيت بازار آثار هنری گرانقيمت واقعا دگرگون شده است.

اين موسسه می‌گويد که شرکت کنندگان در اين حراج اهل ۳۵ کشور مختلف بودند و مجموعه داران اروپايی و آسيايی برای تصاحب آثار برجسته با خريداران آمريکايی رقابت می‌کردند.

يکی ديگر از آثار معروف و با ارزشی که در اين حراج به فروش رسيد تابلوی ديگری اثر پيکاسو بود با عنوان «زنی با تور ماهيگيری» که به قيمت ۶۷.۴ ميليون دلار به فروش رفت.

XS
SM
MD
LG