لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

امکان اجرای پیشنهاد رفسنجانی؛ «برگزاری انتخابات آزاد تقریبا منتفی است»


اکبر هاشمی رفسنجانی، ‌رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی را لازمه حل بخش بزرگی از مشکلات کشور دانست.

به گزارش سايت اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی،‌ او گفت که برگزاری چنين انتخاباتی، ‌اعتماد مردم و دوستداران نظام را افزايش می دهد و به گفته او،‌ دشمنان خارجی کشور را خلع سلاح و مأيوس می کند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين راه برون رفت از شرايط کنونی کشور را تدبير، عقلانيت،‌ پايبندی به صداقت، اعتدال و دوری از افراط دانست.
مرتضی کاظميان،‌ روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در پاريس، ‌درباره تاکيد آقای هاشمی رفسنجانی بر انتخابات آزاد به بهروز کارونی می گويد:

مرتضی کاظميان: آقای هاشمی رفسنجانی با توجه به شرايط و بحران های مختلفی که کشور با آن دست به گريبان است، استناد کرده به ديدگاه و رويکرد خودشان که البته از نظر ايشان بدتر از دوران پايان جنگ نيست.

ولی به هر حال اين يک مقايسه معنی داری است. يعنی باز هم می شود شرايط کشور را در يک کاملا وضع آسيب ديده و بغرنج تشريح می کند. تمرکز بحث آقای هاشمی که خيلی هم به عقيده من مهم است ايجاد و افزايش اعتماد ميان مردم و حکومت است و کاملا روشن و مشخص است که آقای هاشمی دوباره نقطه عزيمت خودش را انتخابات سال ۸۸ قرار داده است.

وی معتقد است که به عنوان ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و کسی که همواره در ميانه دعوا ايستاده است، شايد بشود با انتخابات آزاد، شفاف و به عقيده ايشان منطبق بر قانون اساسی، بخشی از مشکلات کشور را حل کرد. البته اين به عقيده ايشان بخش بزرگی از مشکلات کشور است. اما اينکه آيا اين مسئله محقق شود يا خير، پرسش بعدی است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00
لینک مستقیم


به نظر شما آيا امکان برگزاری چنين انتخاباتی که آقای هاشمی رفسنجانی بر آن تاکيد کرده است در شرايط کنونی ايران وجود دارد؟

طبيعتا چيز محال يا منتفی نيست. ولی آنچه که مهم است اين است که متاسفانه بعد از انتخابات سال ۸۸ حاکميت سياسی دچار دگرگونی معنی داری شده است و يک روندی را نشان داده است که آن روند نشان می دهد که خيلی نمی شود چشم انتظار تغيير وضع موجود بود به شکلی که مد نظر و مطلوب آقای هاشمی رفسنجانی يا حتی نيروهای ميانه ای مانند ايشان است.

انتخابات آزاد آن گونه که آقای هاشمی رفسنجانی تعريف کرده و مورد توجه اوست يا روندهای مشابه آنچه که در دوره اصلاحات شاهد آن بوديم، بيش از پيش منتفی به نظر می رسد.

بدين معنا که حاکميت سياسی و عزم رهبری جمهوری اسلامی و جريان امنيتی- نظامی، رانتی دور ايشان هم از خرداد سال ۸۸ به اين سو به اين سمت سوق پيدا کرده است که بخش قابل توجهی از منتقدان و مخالفان را بيش از پيش به حاشيه کشانده است. به اين دليل هم می شود گفت که متاسفانه برگزاری چنين انتخاباتی با حضور نظارت استصوابی و عزمی که در راس هرم قدرت در ايران وجود دارد، تقريبا منتفی شده است.

چند روز قبل از سخنان ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله مهدوی کنی، ریيس مجلس خبرگان به نوعی به اصلاح طلبان پيشنهاد کرد که در انتخابات شرکت کنند. به نظر شما با توجه به شرايط کنونی کشور در انتخابات رياست جمهوری سال آينده آيا اصلاح طلبان با توجه به شرايطی که شما به آن اشاره کرديد، می توانند در انتخابات شرکت کنند؟

با توجه به در حبس و حصر بودن رهبران جنبش سبز که حداقل دو نامزد انتخابات قبلی را در برمی گيرد و همچنين با توجه به زندانی بودن بسياری از فعالان ستادهای انتخاباتی آقايان موسوی و کروبی و کسانی که در جنبش سبز معترض بوده اند، به نظر می رسد تا تغييری در وضعيت اينها رخ ندهد هر گونه مشارکت در انتخابات دستکم از سوی حاميان جنبش سبز و از سوی نيروهای راديکال منتفی است.

اما آنچه که آقای مهدوی کنی بدان اشاره کرده يا خواست آقای هاشمی رفسنجانی بوده است، خيلی قابل پيش بينی نيست. زمانی آقای حجاريان گفت که تحولات سه ماه آينده کشور را هم نمی شود پيش بينی کرد.

الان هم چنان بحران های اقتصادی و بحران های بين المللی و تحريمی که متوجه ايران است، هولناک شده و تبعات اجتماعی، اقتصادی و سياسی سختی برای خودش به همراه داشته و خواهد داشت، که می شود گفت وقوع هر گونه اتفاقی در ايران ممکن است اما تنها چيزی که اين را تبديل به يک اصل می کند، عزم اقتدارگرايانه ای است که در مرکز ثقل قدرت در جمهوری اسلامی وجود دارد و شاهد معنی داری برای تغيير آن سياست ها متاسفانه هنوز هم به چشم نمی خورد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG