لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

پرتاب گاز اشک آور به سوی معترضان؛ خیابان های تهران پر از دود و آتش شد




نیروهای پلیس عصر شنبه با بستن بسیاری از خیابان های اصلی و مرکزی تهران اقدام به پرتاب گاز اشک آور به سوی تظاهر کنندگان کردند و این مناطق به محل درگیری میان پلیس و معترضان تبدیل شد.

شاهدان عينی در تهران به راديو فردا و خبرگزاری های خارجی گفته اند: پليس ضد شورش خيابان های انقلاب و کریمخان زند، ميدان فردوسی، بلوار کشاورز و خيابان آزادی را به شدت تحت کنترل خود دارند و هزاران پليس و نيروی بسيج برای مقابله با تظاهر کنندگان به نتيجه انتخابات در اين مناطق مستقر شدند.

خیابان آزادی تهران از سوی نیروهای پلیس بسته شد و مردم در این مسیر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. گزارش ها حاکی است که بیمارستان های اطراف این خیابان پر از مجروح است و صحنه های نگران کننده ای را بوجود آورده است.

نيروهای ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده و دود سراسر اين منطقه را فرا گرفته است.

تظاهر کنندگان هم اکنون در خیابان های امیر آباد در حال شعار دادن علیه رهبر جمهوری اسلامی هستند و پلیس و لباس شخصی ها با شکستن شیشه های خانه هایی که معترضان را پناه می دهند به آنها گاز اشک آور پرتاب می کنند.
نيروهای لباس شخصی و بسيجی که به انواع سلاح های سرد و گرم مجهز هستند علاوه بر ضرب و شتم شديد افراد، آنها را دستگير کرده و حتی آنها را پشت صندوق عقب ماشین های خود انداخته اند.

تظاهر کنندگان در خیابان های امیر آباد شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند و پلیس و لباس شخصی ها با شکستن شیشه های خانه هایی که معترضان را پناه می دادند به درون خانه ها گاز اشک آور پرتاب کردند.

بر اساس فیلم های منتشر از درگیری های روز شنبه، این نیروها حتی با شکستن درهای خانه ها به درون آنها هجوم برده و افراد را بازداشت می کردند.

گزارش یکی از شاهدان عینی حاکی است که بیرون پمپ بنزین خیابان امیر آباد روبروی مسجد امیر آتش زده شده است.

وی افزود که از دور صدای تیراندازی به گوش می رسد. هلی کوپترهای نظامی بر فراز شهر تهران در پرواز هستند و صدای آمبولانس به طور مرتب به گوش می رسد.

تصاویر و فیلم های منتشر از حوادث روز شنبه نشان می دهد که بسیاری از خیابان های مرکزی از گاز اشک آور پوشیده شده و دود همه جا را فرا گرفته است. تصاویری نیز افرادی که گفته می شوند در حوادث این روز کشته شده اند در سایت های مختلف آمده است که هنوز نمی توان آنها را تایید کرد.

از سوی ديگر، نيروهای نظامی با استفاده از خودروهای آب پاش به روی تظاهر کنندگان آب ريخته و سعی کردند تا آنها را متفرق کنند ولی معترضان با استفاده از سنگ و میله های آهنی به مقابله با آنها پرداختند.

گزارش شاهدان حاکی است که تهران هم اکنون چهره کاملا امنيتی و پليس به خود گرفته است و هنوز مشخص نيست که روند وقايع به کدام سو خواهد رفت.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در اين زمينه گزارش داده بود که شمار تظاهر کنندگان در ساعت اوليه تجمع بيش از سه هزار نفر بوده که شعارهای «مرگ بر ديکتاتور» و «مرگ بر ديکتاتوری» سر دادند.

یکی از شاهدان عینی به رادیو فردا گفت: ما به دلیل زدن گاز اشک آور در حال دور شدن از میدان انقلاب هستیم و نیروی انتظامی در حال ضرب و شتم مرد، زن، جوان و پیر هستند. من یک زنی را دیدیم که با دختر چهار ساله اش به تظاهرات آمده بود و با باتوم به سر این بچه زده بودند.

وی افزود: ما از میدان ونک که به سمت انقلاب آمدیم در راه انواع نیروها با لباس های مختلف را دیدیدم که با موتور و وانت مردم را به شدت می زدند تا نتوانند به میدان انقلاب بروند.

این شاهد عینی گفت: مردم را می زنند، معترضان فرار می کنند و دوباره بر می گردند و دوباره می زنند. تمام کوچه ها و خیابان ها را بسته اند و آدم نمی داند باید چکار کند.

به گفته وی، «تهران در حال حاضر در وضعیت جنگی به سر می برد و به طرز وحشتناکی با مردم برخورد می کنند. ولی به رغم برخوردهای ناجوانمردانه با مردم، گروهای مختلف و زیادی در خیابان ها در حال شعار دادن هستند ولی نمی توانند به دلیل بسته بودن راه ها به هیچ سمتی بروند.»

گزارش های رسیده حاکی است که شنبه شب و پس از درگیری های گسترده در مناطق مختلف تهران که تعداد تلفات آن هنوز مشخص نیست، معترضان به پشت بام ها رفته و علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار دادند.

حضور گسترده پليس در خيابان های مرکزی پس از آن شدت گرفت که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در نماز جمعه تهران هواداران مير حسين موسوی، نامزد معترض به نتايج انتخابات، را تهديد کرد که مسئول عواقب مربوط به خشونت و خونريزی رهبران آنها هستند.
خبرگزارى هاى ايران و تلويزيون پرس تى وى گزارش دادند كه يك بمب در نزديكى مرقد آيت الله خمينى در جنوب تهران منفجر شد كه در جريان آن بمبگذار انتحارى كشته و دو نفر ديگر مجروح شدند.
به رغم اظهارات و تهديد رهبر جمهوری اسلامی ايران، تظاهر کنندگان جمعه شب به پشت بام ها رفته و شعارهای الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور سر دادند.

همچنين اعلام شد که ساعت چهار عصر برنامه راهپيمايی از مسير ميدان انقلاب تا آزادی برقرار است که اقدامی مقابله جویانه با سخنان آيت الله خامنه ای به شمار می رود.

انفجار بمب در مرقد آیت الله خمینی

در همين حال، خبرگزارى هاى ايران و تلويزيون پرس تى وى گزارش دادند كه يك بمب در نزديكى مرقد آيت الله خمينى در جنوب تهران منفجر شد كه در جريان آن بمبگذار انتحارى و یک نفر دیگر كشته و هشت نفر ديگر مجروح شدند.

جزئياتى در باره اين انفجار و هويت بمبگذار انتحارى منتشر نشده است.

انفجار اين بمب يك روز پس از سخنان رهبر ايران صورت مى گيرد كه هشدار داده بود ممكن است در جريان اعتراض هاى مردم ايران افرادى اقدام به اعمال تروریستی كنند.

وى اظهار داشت: « براى نفوذى تروريست - آن كسى كه مى خواهد ضربه‏ تروريستى بزند - مسئله‏ او مسئله‏ سياسى نيست؛ براى او چه چيزى بهتر از پنهان شدن در ميان اين مردم؛ مردمى كه مى خواهند راهپيمايى كنند يا تجمع كنند.»

دو روز پيش نيز غلامحسین محسنى اژه اى، وزير اطلاعات گفته بود: يك گروه تروريستى دستگير شده اند كه قصد داشتند در برخى از مراكز راى گيرى پر جمعیت در تهران اقدام به بمبگذارى كنند.
XS
SM
MD
LG