لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

ميت رامنی: پرونده هسته ای ايران «بزرگترين شکست» اوباما است


ميت رامنی، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری آمريکا
ميت رامنی، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری آمريکا
ميت رامنی، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، می گويد که پرونده هسته ای ایران «بزرگ ترين شکست» در پرونده کاری باراک اوباما نامزد حزب دمکرات برای يک دوره ديگر رياست جمهوری است.

آقای رامنی روز يکشنبه- نوزدهم شهريور- در مصاحبه با برنامه مهم سياسی «ديدار با مطبوعات» در شبکه تلويزيونی ان.بی.سی گفت اين که رييس جمهوری در چهار سال گذشته در نحوه رسيدگی به خطرات ناشی از برنامه هسته ای ايران موفق نبوده، خواهان مذاکره بدون پيش شرط با محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران شده و در برقراری «تحريم های فلج کننده» عليه اقتصاد ايران تأخير داشته است، بزرگ ترين ناکامی اوباما محسوب می شود.

درهمين حال، ميت رامنی به «امتيازات» و برخی «موفقيت های دولت کنونی» نيز اشاره کرد ولی گفت «بزرگ ترين خطری که در برابرآمريکا و جهان است، همچنان يک ايرانِ هسته ای است».

آقای رامنی گفت: «رييس جمهوری (باراک اوباما) ما را از يک ايرانِ اتمی دور نکرده است و در حقيقت، در مقايسه با چهار سال پيش (که اوباما در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ پيروز شد) ايرانِ امروز بيشتر به توانايی اتمی نزديک شده است».

ميت رامنی اين را نيز گفت که باراک اوباما در کنار ديالوگِ بدون پيش شرط با محمود احمدی نژاد، در صدد مذاکراتی بدون هيچ قيد و شرط با فيدل کاسترو (رهبر وقت کوبا) و «تمامی مهره های شرور ديگر در جهان» بوده است.

اين فرماندار پيشين ايالت ماساچوست که دو هفته پيش در جريان مجمع ملی اين حزب در شهر تامپا در ايالت فلوريدا، نامزدی رسمی اش برای انتخابات ششم نوامبر/شانزدهم آبان تایید شد، در اين مصاحبه گفت که وی با رسيدن به کاخ سفيد رويکرد ديگری در پيش خواهد گرفت.

آقای رامنی «نسخه» جديدی در مقايسه با گام های کنونی دولت اوباما در ارتباط با ايران ارائه نکرد و گفت: «ما بايد از هر چه که در توان داريم برای منحرف کردن برنامه اتمی ايران از مسير کنونی آن استفاده کرده و گزينه نظامی را بر روی ميز حفظ کنيم»، هرچند که بلافاصله افزود: «هر آمريکايی اميدواراست که به کاربرد اين گزينه نيازی نداشته باشيم ولی اگر بر روی اين گزينه تاکيد نکنيم، ايران از مسيرِ خطرناکِ برنامه های خود دست برنخواهد داشت».

آقای رامنی ابراز نظر کرد که باراک اوباما می بايست برای فلج کردن اقتصاد ايران «بسيار زودتر» گام بر می داشت، اما تعلل زيادی از خود نشان داد.

کمتر از دو ماه مانده به موعد برگزاری انتخابات رياست جمهوری آمريکا، تازه ترين نظرسنجی های اين کشور نشان می دهد که در پی برگزاری مجمع ملی حزب دمکرات در هفته گذشته در شهر شارلوث، مرکز ايالت کارولينای شمالی، باراک اوباما دوباره در افکار عمومی بر ميت رامنی برتری يافته است اما اين برتری بسيار ضعيف است.

دستياران آقای رامنی تاييد می کنند که وضعيت اين نامزد در ايالت هايی که در شمار ايالت های «مردد» محسوب می شوند و معلوم نيست که رای اکثريت رای دهندگان به سوی کدام نامزد می رود، دشوار شده است و لذا ستاد آقای رامنی تصميم گرفته که از هزینه های تبليغاتی در دو ايالت پنسيلوانيا و ميشيگان دست بردارد زيرا چندان اميدی به موفقيت در اين دو ايالت ندارد.

در ايالت اوهايو که آقای رامنی به سختی به پيروزی در آن نياز دارد، باراک اوباما به طرز غافلگيرکننده ای در نظرسنجی ها پيش افتاده است، به گونه ای که يکی از اعضای ستاد آقای رامنی روز يکشنبه در مصاحبه با وب سايت «پوليتيکو» گفت که «در نقشه رقيب، راه های بيشتری به سوی پيروزی ديده می شود».

در مجموع از ماه گذشته که آقای رامنی، پل رايان را به عنوان نامزد پست معاونت رياست جمهوری، در صورت پيروزی در انتخابات معرفی کرد، و حتی در پی همايش مجمع ملی حزب در فلوريدا، جمهوريخواهان نسبت به دمکرات ها برتری چندانی در میان رای دهندگان به دست نياورده اند.

در همين حال، برگزاری همايش حزب دمکرات در شهر شارلوث نيز انتظار زيادی را که از پيش افتادن چشمگير باراک اوباما نسبت به رقيبش وجود داشت، تامين نکرده است.

در همين حال، در ستاد انتخاباتی هر دو نامزد چنين وانمود می کنند که در پی برگزاری مناظره های تلويزيونی، وضعيت به سود آنها تغيير خيره کننده ای خواهد کرد.

نخستين دور از سه مناظره ای که دو رقيب سرسخت برای برگزاری آن ابراز آمادگی کرده اند، روز سوم اکتبر، دوازدهم مهر، برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG