لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

سفير آمريکا در يمن: ايران به دنبال بی‌ثباتی در مناطق اطراف تنگه‌هرمز است


سفير ايالات متحده آمريکا در يمن، جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده که با گروه های جدايی طلب در يمن همکاری می کند تا نفوذ خود را در اين کشور گسترش داده و مناطق استراتژيک اطراف تنگه هرمز را بی ثبات کند.

خبرگزاری رسمی يمن، سبا، از قول جرالد فايراشتاين، سفير آمريکا در صنعا نقل قول کرده که ايران از رهبران يمن جنوبی حمايت می کند تا کشور مستقل يمن جنوبی را که در اين منطقه وجود داشته است احياء کند.

وی يکی از اين رهبران مورد حمايت ايران را علی سالم البيض معرفی کرده است که یک تلويزيون ماهواره ای طرفدار استقلال يمن جنوبی را در لبنان مديريت می کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سفير آمريکا در اظهارات خود که خبرگزاری سبا آن را به عربی منتشر کرده، گفته است: «شواهدی وجود دارد که ثابت می کند ايران از برخی از عوامل افراطی جنبش جنوب يمن با نام "الحرکه" پشتيبانی می کند.»

وی افزوده است: «علی سالم البيض از یمنی های مقيم بيروت است و کمک های مالی از حکومت ايران دريافت می کند. ما شک نداريم که وی در پشت تلاش های صورت گرفته برای به شکست کشاندن ابتکار کشورهای عربی حاشيه خليج فارس (در زمينه انتقال دمکراتيک قدرت در يمن) از طريق حمايت از جدايی طلبی است.»

يمن که در جنوب غربی شبه جزيره عربستان قرار دارد صحنه نبرد ميان گروه های القاعده، گروه های شيعی ساکن شمال و حرکت های جدايی طلبانه جنوب کشور با دولت مرکزی است.

کشورهای حاشيه خليج فارس به رهبری عربستان سعودی در ماه فوریه پارسال با حمايت از طرحی، راه را برای واگذاری قدرت از سوی علی عبدالله صالح هموار کردند. اين واگذاری قدرت پس از آن صورت گرفت که يمن به مدت يک سال شاهد اعتراض های گسترده مردم اين کشور به زمامداری آقای صالح بود.

در حال حاضر «عبد ربه منصور هادی» جانشين رييس جمهوری پيشين يمن شده است.

بر اساس طرح کشورهای حاشيه خليج فارس آقای هادی بايد ظرف دو سال اصلاحات لازم را برای گذار مسالمت آمیز قدرت در يمن به مرحله اجرا در آورد. بازنويسی قانون اساسی و بازسازی نيروهای مسلح از جمله اين اصلاحات است.

انتظار می رود که اين روند با برگزاری انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی در سال ۲۰۱۴ به انجام برسد.

خبرگزاری رويترز می افزايد با اين حال تلاش های صورت گرفته برای انجام اصلاحات با مقاومت هايی از سوی رهبران جدايی طلب جنوب يمن از جمله سالم البيض روبرو شده است.

آقای البيض در سال ۱۹۹۴ تلاش کرده بود تا يمن متحد را به وضعيت سابق يمن جنوبی و شمالی برگرداند ولی شکست خورد.

بسياری از منابع نفتی يمن در جنوب اين کشور قرار دارد ولی ساکنان جنوب از اين شکايت دارند که شمالی های ساکن صنعا، پايتخت کشور، تبعيض را در مورد آنها اعمال کرده و منابع جنوب را به غارت می برند. دولت مرکزی اين اتهام ها را رد کرده است.

مقام های يمنی همچنين ايران را متهم کرده اند از شورشيان شيعه حوثی که در شمال اين کشور می جنگند حمايت می کنند. ايران بارها دخالت در امور داخلی يمن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG