لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۱

کشف جدید دانشمندان آمریکایی درباره شواهد وجود «ذره الهی»


فيزيکدانان آزمايشگاهی در ايالت ايلينوی آمريکا می گويند، به مرحله اثبات وجود ذرات کوچکتر از اتم يا «هيگز بوسون» نزديک شده اند. اين ذرات کوچک به خاطر نقش مهمی که در شکل دادن به اجسام و جهان هستی دارند اصطلاحا «ذرات خالق» يا «ذرات الهی» ناميده می شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اما آزمايش های ده سال گذشته در اين آزمايشگاه که از طريق ايجاد تصادم بين امواج پروتون و آنتی پروتون انجام شده است هنوز به نتايجی نرسيده است که از نظر علمی بتواند وجود اين ذرات را ثابت کند. غبار يا ذرات کوچکی که بر اثر اين تصادم خلق شده اند ممکن است محصول و نشانه ای از وجود ذرات ديگری باشد که آنها هم از اتم کوچکترند.

دانشمندان آزمايشگاه اروپايی فيزيک «سرن» در حومه شهر ژنو نيز قرار است روز چهارشنبه آخرين دستاوردهای خود در جستجو برای «هيگز بوسون» را اعلام کنند. آزمايشگاه فيزيک ذره ای «سرن» بزرگترين و مجهز ترين مرکز علمی جهان در اين رشته مشخص است.

يکی از فيزيکدانان ارشد آزمايشگاه «فرميلب» در ايالت ايلينوی گفت که نتيجه تحقيقات اين گروه کامل ترين پاسخ هايی است که تاکنون در اين زمينه به دست آمده و اطلاعات به شکل نسبتا قانع کننده ای وجود اين ذرات را تاييد می کند.

گروه ديگری از فيزيکدانان نيز که از اعضای اين گروه تحقيقاتی نيستند در مورد دستاوردهای اين تحقيقات جديد به شکل احتياط آميزی اظهار اميدواری کرده اند.

«دان تاوی» پروفسور رشته فيزيک در دانشگاه «شفيلد» در انگلستان می گويد که نتايج تحقيقات آزمايشگاه «فرميلب» تا حدود زيادی نتايج آزمايش های مرکز اروپايی فيزيک «سرن» را که در ماه دسامبر سال گذشته منتشر شد، تاييد می کند.

وی يادآوری می کند که به خاطر در پيش گرفتن روش ديگری برای انجام اين آزمايش ها می توان گفت که دستاوردهای آن بسيار مهم و در حقيقت مکمل تحقيقات قبلی در مورد «ذرات هيگز» است.

پروفسور «دان تاوی» تاکيد می کند که برای سنجش ميزان دقت و يا پيشرفت هر يک از اين آزمايش ها بايد تا روز چهارشنبه و انتشار نتايج تحقيقات مرکز اروپايی آزمايش های فيزيک منتظر ماند.

سخنگوی مرکز اروپايی آزمايش های فيزيک «سرن» نيز نتايج تحقيقات در آزمايشگاه «فرميلب» در ايالت ايلينوی آمريکا را جالب توجه توصيف کرده است ولی يادآوری می کند که برای قضاوت بهتر بايد تا روز چهارشنبه منتظر ماند.

به گفته وی طبيعت قاضی نهايی و اصلی است و برای اعلام نظر در مورد کشف «ذرات خالق» بايد کمی بيشتر صبر کرد.

يکی ديگر از دانشمندان مرکز آزمايش های فيزيک اروپايی «سرن» می گويد اطمينان دارد که نتايج آزمايش های اين مرکز موفقيت آميز خواهند بود و در سال جاری ميلادی وجود و يا عدم وجود «ذرات هيگز» اثبات خواهد شد.

بسياری از دانشمندان رشته فيزيک انتشار نتايج اين تحقيقات را تحولی بسيار مهم در علم فيزيک توصيف کرده و به گفته يکی از آنها روزهای جاری شايد مهيج ترين هفته برای رشته فيزيک در طول تاريخ باشد.
XS
SM
MD
LG