لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

تلاش دوباره سناتورهای جمهوریخواه برای رد توافق هسته‌ای با ایران


میچ مک کانل (نفر اول از راست) رهبر اکثریت سنا و باب کورکر (نفر سوم) رییس کمیته روابط خارجی سنا و از مخالفان توافق ایران.
میچ مک کانل (نفر اول از راست) رهبر اکثریت سنا و باب کورکر (نفر سوم) رییس کمیته روابط خارجی سنا و از مخالفان توافق ایران.

گزارش‌ها حاکی است که سناتورهای جمهوریخواه آمریکا در تلاش هستند روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور برای بار دوم طرح رد توافق هسته‌ای با ایران را به رای‌گیری بگذارند ولی به احتمال زیاد این طرح بار دیگر رد خواهد شد.

جمهوریخواهان ۱۹ شهریورماه تلاش کردند تا با اعلام کفایت مذاکرات، سرنوشت توافق با ایران به رای گذاشته شود ولی ۴۲ سناتور دمکرات و مستقل مانع از انجام این رای‌گیری شدند و پیروزی بزرگی را برای سیاست خارجی باراک اوباما، رییس جمهوری، رقم زدند.

جمهوریخواهان سنا باید دستکم ۶۰ رای کسب می‌کردند ولی با دو رای اختلاف از رسیدن به این حد نصاب بازماندند.

بر اساس توافق میان ایران و شش قدرت جهانی که روز ۲۳ تیرماه امسال در وین به دست آمد، تهران پذیرفته که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد آن لغو یا تخفیف خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، برنامه‌ریزی کرده است که روز سه‌شنبه یک رای‌گیری تازه برای اعلام کفایت مذاکرات درباره توافق یاد شده انجام و در صورت موفقیت آن، رد این توافق به رای گذاشته شود.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، برنامه‌ریزی کرده است که روز سه‌شنبه یک رای‌گیری تازه برای اعلام کفایت مذاکرات درباره توافق یاد شده انجام و در صورت موفقیت آن، رد این توافق به رای گذاشته شود.

در صورتی که این مراحل پشت سر گذاشته شود، مصوبه کنگره باید برای اعلام نظر رییس‌جمهوری به کاخ سفید فرستاده شود. باراک اوباما به طور رسمی اعلام کرده است که رد توافق را وتو خواهد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در یک رای گیری نمادین، توافق ایران را رد کرد.

با این حال، آن‌گونه که آسوشیتدپرس گزارش داده است، احتمالا اقدام تازه اکثریت جمهوریخواه سنا بار دیگر از سوی سناتورهای دمکرات بلوکه خواهد شد. هنوز معلوم نیست که این آخرین تلاش جمهوریخواهان در مخالفت با این توافق باشد.

سنا تا ۱۷ سپتامبر-۲۶ شهریور- که ضرب‌الاجل آن به پایان می‌رسد، فرصت دارد که به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهد.

جمهوریخواهان در حال کار بر روی یکسری لوایح تحریمی جدید بر ضد جمهوری اسلامی ایران هستند.

در حالی که دولت باراک اوباما می‌گوید توافق وین تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند، جمهوریخواهان تاکید دارند که این توافق، امنیت ملی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن بویژه اسرائیل را تامین نخواهد کرد و از سوی دیگر، میلیارد‌ها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد خواهد کرد که در اختیار گروه‌های تروریستی و رژیم بشار اسد در سوریه قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG