لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

تنش سیاسی در ونزوئلا به زد و خورد شدید نمایندگان پارلمان انجامید


خوليو بورگس، از نمايندگان مخالف که هدف حمله نمایندگان هوادار دولت ونزوئلا قرار گرفته است.
خوليو بورگس، از نمايندگان مخالف که هدف حمله نمایندگان هوادار دولت ونزوئلا قرار گرفته است.
گزارش‌های رسيده حاکی است که روز سه شنبه، دهم اردیبهشت، در جريان يک نشست پارلمانی در ونزوئلا زد و خورد شديدی ميان نمايندگان موافق و مخالف رييس جمهوری اين کشور صورت گرفته است که چندين مصدوم برجای گذاشته است.

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته است که مخالفان اعلام کرده‌اند چندين نماينده وابسته به آنها هدف حملات نمايندگان هوادار دولت قرار گرفته و مصدوم شده‌اند. اين درگيری زمانی رخ داد که رييس مجلس ونزوئلا اجازه نداد تا نمايندگان مخالف سخنرانی کنند.

وی خواستار آن شده بود که نمايندگان اپوزيسيون پيروزی نيکلاس مادورو در انتخابات رياست جمهوری روز ۱۴ آوريل را به رسميت بشناسند.

به گزارش رويترز، نمايندگان هوادار دولت رقبای «فاشيست» خود را متهم کرده‌اند که آغاز کننده خشونت بوده‌اند.

نيکلاس مادورو، رييس جمهوری ونزوئلا، نيز گفته است: «ما می دانيم که مخالفان به خشونت دامن زده‌اند. اين اقدام نبايد تکرار شود.»

آقای مادورو که معاون هوگو چاوز بود، در انتخابات روز ۱۴ آوريل ونزوئلا با اختلاف يک و نيم درصد بر رقيب خود انريکه کاپريلس پيروز شد. کاپريلس ۴۰ ساله حاضر نشد تا پيروزی آقای مادورو را به رسميت بشناسد و او را متهم به «بی قانونی» و «دزديدن آراء» خود کرد.

خوليو بورگس، از نمايندگان مخالف دولت، به يک تلويزيون محلی ونزوئلا گفته است: «آنها می‌توانند ما را کتک بزنند، زندانی کنند، ولی ما اصول خود را به حراج نمی‌گذاريم.»

وی در حالی که زخم‌های ناشی از زد و خوردهای پارلمان را نشان می‌داد، افزود: «اين زخم‌ها ما را قوی‌تر می‌کند.»

يکی از کارکنان پارلمان ونزوئلا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفت: درگيری‌ها زمانی آغاز شد که مخالفان با مخاطب قرار دادن رييس مجمع ملی با عنوان «فاشيست»، پرچمی را به اهتزاز در آوردند که روی آن نوشته شده بود: «کودتای پارلمانی».

به دنبال اين حرکت، نمايندگان هوادار دولت به آنها حمله کردند. لپ تاپ‌ها و صندلی‌های پارلمان به سوی آنها پرتاب شد و به گفته شاهدان عينی، يکی از اين صندلی‌ها بر سر يک نماينده زن کوبيده شد.

کارکنان پارلمان ونزوئلا هنگام خروج مجبور شدند تا تلفن‌های خود را نشان دهند که احيانا عکس يا ويدئويی از صحنه درگيری‌ها به بيرون از پارلمان درز پيدا نکند.
XS
SM
MD
LG