لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

بیژن زنگنه: دیگر نفتی به دلالان فروخته نمی‌شود


بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که «صادرات نفت خام در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شده است و از این پس دلالان خیال‌شان راحت باشد که دیگر نفتی به آن‌ها فروخته نمی‌شود».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، شانا، آقای زنگنه روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در نشست مشترکی با حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفت که سیاست تمرکز فروش نفت خام در شرکت ملی نفت ایران به نفع کشور است و با مشخص شدن متولی فروش نفت تکلیف همه مشخص است که از چه محلی نفت را خریداری کنند.

ظاهرا اشاره زنگنه به پرونده بدهی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بابک زنجانی به دولت از بابت فروش نفت، همچنین صادرات یک میلیون و ۶۳۹ هزار بشکه نفت توسط یک شرکت وابسته به نیروی انتظامی ایران در سال گذشته است که تاکنون هیچ کدام به حساب وزارت نفت واریز نشده است.

بابک زنجانی ماه گذشته و به دنبال صدور دستور حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، برای مبارزه با «ویژه‌خواران» و کسانی که از شرایط تحریم سوءاستفاده کرده‌اند، بازداشت شد.

درباره بدهی نیروی انتظامی نیز، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ۱۱ بهمن ماه اعلام کرد که این نهاد، بابت فروش نفت، ۱۸۵ میلیون دلار به وزارت نفت بدهی معوقه داشته است و امسال قرار بوده این بدهی تسویه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی نیز در نشست مشترک روز دوشنبه بر «ضرورت مبارزه با فساد و رانت خواری به ویژه در حوزه نفت و گاز» تاکید کرده و گفت که «رشد اقتصادی هرگز با فساد انجام نمی‌شود و باید تلاش شود تا اموال بیت المال که از خزانه رفته بازپس گرفته شود».

وی در ادامه گفت که ما می‌خواهیم هر کاری که در نفت و گاز کشور چه توسط بخش خصوصی و چه دولتی انجام می‌شود در چارچوب رقابت دقیق، کارآمدی و کارایی قرار دهیم و از رانت خواری و ویژه خواری جلوگیری کنیم.

رییس جمهوری ایران همچنین بر ضرورت افزایش توان تولید نفت تاکید کرد.

افزایش ۲۵ درصدی صادرات نفت

آقای زنگنه درباره عملکرد شش ماهه وزارت نفت در نشست روز دوشنبه گفت که صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه‌های گذشته ٢۵ درصد افزایش داشته است.

آخرین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی که ۲۴ بهمن ماه منتشر شد نیز حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در سه ماه اخیر بصورت پلکانی افزایش یافته و در ماه گذشته به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آژانس همچنین از وجود ۳۰ میلیون بشکه نفت روی آب ایران تا آخر ژانویه خبر داده بود که به گفته این نهاد بین‌المللی شش میلیون بشکه آن راهی چین شده است.

البته زنگنه درباره نفت روی آب ایران گفت که پیش از این «حدود ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت سرگردان روی آب» داشتیم و تا زمانی که یک بشکه نفت روی آب‌ها سرگردان باشد، اجازه نمی‌دهند نفت تولیدی به فروش برسد، زیرا منتظر می‌مانند با پایین‌ترین قیمت نفت روی آب فروخته شود و پس از آن به سراغ نفت دیگر می‌آیند.

بنابر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک، تولید واقعی نفت ایران تا ماه گذشته حدود دو میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز بود. تولید نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۱ کاهشی یک میلیون بشکه‌ای نشان می‌دهد.

مصرف ۳۰ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها

وزیر نفت ایران همچنین در خصوص روند تامین سوخت نیروگاه‌های کشور گفت که «امسال بد‌ترین سال سوخت رسانی به نیروگاه‌ها از سال ٧۵ (زمانی که در وزارت نفت مشغول بودم) تاکنون بوده است، زیرا امسال ٢٩ میلیارد و ۲۴۰ میلیون لیتر سوخت مایع (نفت کوره و گازوییل) به نیروگاه‌ها تحویل داده شد و این در حالی است که این میزان در سال گذشته ٢١ میلیارد لیتر بوده است».

ایران در زمستان سال جاری با افزایش چشمگیر مصرف گاز مواجه شده است که منجر به قطع گاز نیروگاه‌های برقی و استفاده از سوخت‌های مایع به جای گاز در این واحدهای تولید برق شده است تا قطع گاز در بخش خانگی اتفاق نیفتد.
XS
SM
MD
LG