لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

۳۶ زندانی سياسی به لاریجانی: جان ابوالفضل قديانی در خطر است


شماری از زندانیان سياسی بند ۳۵۰ اوين در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئيس قوه قضائيه، نسبت به شرايط ابوالفضل قديانی، زندانی سیاسی که به زندان قزلحصار منتقل شده، هشدار داده‌اند.

بر اساس گزارشی که وبسایت کلمه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه منتشر کرده، در این نامه مسئوليت همه عواقب احتمالی به عهده «کليه مسئولان ذيربط» گذاشته شده است.

در این نامه آمده است: «بيماری ابوالفضل قديانی که با حدود ۷۰ سال سن از مسن‌ترين زندانيان سياسی است از همه بيماران جدی‌تر است. ايشان چندين با تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و پنج استند در رگ‌های قلب وی نصب شده است.»

زندانیان سیاسی یاد شده نوشته‌اند: «وضع بيماری ابوالفضل قديانی به نحوی است که پزشکی قانونی پس از معاينه ايشان اعلام کرده وی برای انجام معالجات ضروری بايد چهار ماه بيرون از زندان باشد و به وی مرخصی استعلاجی داده شود.»

ابوالفضل قدیانی که از او به عنوان یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی ایران یاد می‌شود پیش از انقلاب نیز در زندان قزل‌حصار محبوس بوده و این هفته در زمان انتقالش به زندان قزل‌حصار گفته بود: «ملت ما بیش از صد سال است با استبداد مبارزه می‌کنند ولی هنوز موفق نشده‌اند استبداد را ریشه‌کن کنند و در مقاطع تاریخی نیز که فرصت محو استبداد بوجود آمد از آن درست استفاده نکرده‌اند. مشکل امروز کشور، نیز استبداد مطلقه فقیه در قالب استبداد دینی است که خود بدترین نوع استبداد است.»

ابوالفضل قدیانی در نامه‌ای که روز شنبه، ۹ دی‌ماه، منتشر شد با اظهار این نظر که روز نهم دی بیانگر «حقارت استبداد» در ایران است پیشنهاد کرده بود که این روز به عنوان «روز نکبت استبداد دینی» نام‌گذاری شود.

این در حالی است که تجمع روز نهم دی در سال ۱۳۸۸ که در واکنش به اعتراض گسترده حامیان جنبش سبز و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این سال برگزار شد از سوی مقامات جمهوری اسلامی به عنوان «معجزه» و «تجمع چند ده میلیونی» توصیف شده‌است.

مصطفی تاجزاده، علیرضا رجایی، عبدالفتاح سلطانی، فیض الله عرب سرخی، عبدالله مومنی، محسن میردامادی، سعید مدنی، علی شریعتی، محمد امین هادوی، علیرضا بهشتی شیرازی، محمد رضایی، حسین زرینی، مصطفی بادکوبه‌ای و محمد صادق ربانی املشی از جمله زندانیان سیاسی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

پیشتر هم ۳۹ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نسبت به انتقال ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی منتقد رهبر جمهوری اسلامی، به زندان قزل‌حصار که ویژه مجرمان جرائم کیفری است اعتراض کرده بودند.

زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قديانی پیشتر به رادیو فردا گفته بود: «الان (با انتقال به زندان قزل حصار) جانش را به خطر انداخته‌اند و ما به عنوان خانواده معتقديم قصد اين کار، از بين بردنشان هست و از نظر من که همسر ايشان هستم، مسئوليت آن به عهده آقای خامنه‌ای است.»
XS
SM
MD
LG