لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

حکم اعدام متهمان جاسوسی برای ایران در کویت، به حبس ابد تغییر یافت


کاخ دادگستری کویت
کاخ دادگستری کویت
دادگاه تجدید نظر در کویت، حکم اعدام برای چهار متهم به جاسوسی برای ایران را به حبس ابد تغییر داد. دو شهروند ایرانی، یک شهروند کویتی و یک شخص دیگر که تابعیت مشخصی ندارد، پیشتر به اعدام محکوم شده بودند.

یک منبع در قوه قضاییه کویت به خبرگزاری فرانسه گفت که روز دوشنبه دادگاه تجدید نظر بررسی خود را انجام داده و رای خود را اعلام کرده است.

اوایل فروردین ماه سال پیش، دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد که تیرگی در روابط دو کشور را در پی داشت.

به دنبال این رویداد کویت سه دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده بود که این اقدام واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.

پیشتر وزیر امور خارجه کویت اعلام کرده بود، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.

پس از صدور حکم اعدام برای چند تن از متهمان به جاسوسی برای ایران در کویت، یک مقام وزارت امور خارجه ایران در این باره به خبرگزاری مهر گفته بود: «این موضوع هیچ گونه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و یا اعضای سفارت کشورمان نداشته و انتساب چنین ادعایی به ایران از سوی دستگاه قضایی کویت غیر مسئولانه است.»

دو متهم ایرانی یاد شده در جریان این پرونده، یک زن و یک مرد هستند. حکم اولیه برای اعدام حدود دو سال پیش برای آن ها صادر شده بود.

قاضی این پرونده، چهار متهم یاد شده را در دسترسی به اطلاعات حساس نظامی کویت و آمریکا و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و انتقال آن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقصر دانسته است. ایران این اتهام را رد کرده است.

متهمان در جریان این پرونده، اتهام ها را نپذیرفته و اصرار داشتند که در جریان بازداشت، مورد شکنجه قرار گرفته اند تا به اتهام های مطرح شده، اعتراف کنند.

سال گذشته علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به کویت سفر کرد و پس از آن روابط دو کشور از تیرگی خارج شد و دو طرف سفیران خود را بار دیگر اعزام کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حکم نهایی نیست و برای تایید، به دادگاه عالی کویت ارسال می شود و در صورت تایید، حکم نهایی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG