لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

اوباما: حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند، در اسرائیل گفت: «حمایت ایالات متحده از اسرائیل در برابر تهدیدهای منطقه‌ای از جمله تهدید ایران اتمی تزلزل‌ناپذیر است و در جریان این سفر به مردم اسرائیل این پیام را می‌دهم که این حمایت بی قید و شرط ادامه خواهد یافت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفر باراک اوباما مقارن با شروع مذاکرات سه روزه برای صلح خاورمیانه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

رئیس جمهور آمریکا بدون این که هیچ جدول زمانی یا برنامه خاصی را ارائه کند گفت: «برای رسیدن به صلح و ثبات باید حرکت و تلاش کرد و به همسایگان اسرائیل هم این پیام را می‌دهم که در دستیابی به آن نقش داشته باشند.»

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، در سخنرانی مشترک خود با باراک اوباما گفت: «ما به سیاست آمریکا در قبال ایران اعتماد داریم و می‌دانیم ایالات متحده اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی را دنبال خواهد کرد.»

باراک اوباما روز چهارشنبه همچنین در کنفرانس خبری مشترک خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت: «ما تمامی اقدامات برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی را در دستور کار داریم، ولی همان طور که پیشتر هم گفته‌ام، به دیپلماسی متعد هستیم و رهبران ایران هم باید بدانند بهترین زمان تشخیص زمان فعلی و همکاری دیپلماتیک است.»

به گزارش رویترز، پس از ورود باراک اوباما به اسرائیل و در زمان استقبال رسمی، یکی از مقامات تشریفات به رئیس جمهور آمریکا گفت: «لطفا خط قرمزی که روی زمین کشیده را دنبال کنید.» در واکنش به این گوشزد، آقای اوباما رو به بنیامین نتانیاهو کرده و به شوخی گفت: «ایشان خیلی از خط قرمز صحبت می‌کنند. این هم یک ابتکار عمل روان‌شناسی است.»

گفته رئیس جمهوری آمریکا اشاره به گفته قبلی نخست وزیر اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو که به تازگی دولت خود را تشکیل داده، پیشتر از آمریکا خواسته بود «خط قرمزی» برای فعالیت‌های اتمی ایران تعریف کند که در صورت گذر ایران از آن، تهدید به اقدام نظامی هم مطرح شود.

رویترز در گزارش خود می‌گوید که وضعیت نامتعادل جنگ داخلی در سوریه و پرونده فعالیت‌های اتمی ایران از جمله محورهای مشخص مذاکرات رئیس جمهوری آمریکا با مقامات اسرائیل خواهد بود.

باراک اوباما یک هفته پیش از سفر به اسرائیل در مصاحبه با شبکه دو این کشور گفت: «ما فکر می‌کنیم بیش از یک سال یا چیزی در این حدود طول خواهد کشید که ایران در واقع یک بمب تولید کند، اما بدیهی است که ما نمی‌خواهیم به این زمان خیلی نزدیک بشویم.»

باراک اوباما روز پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند، بار دیگر تکرار کرد که اگر دیپلماسی در مورد ایران شکست بخورد «همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود» که این اشاره به گزینه نظامی است.

هنگامی که از باراک اوباما پرسیده شد که آیا حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گزینه واقع‌گرایانه‌ای است، وی درپاسخ گفت: «وقتی من می‌گویم همه گزینه‌ها روی میز است یعنی همه گزینه‌ها روی میز است و واضح است که ایالات متحده توانایی‌های چشمگیری دارد.»

باراک اوباما در پیام نوروزی خود به مردم ایران هم بار دیگر گفته بود که روی حل دیپلماتیک مسئله اتمی تاکید دارد و خواهان گذار از دوران تنش میان دو کشور است.

ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک است. دور اول مذاکرات در قزاقستان مثبت ارزیابی شد و روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، گروه‌های کارشناسی دو طرف در استانبول ترکيه و پشت درهای بسته، درباره بسته‌های پيشنهادی برای حل پرونده اتمی ایران گفت وگو کردند.

در نشست آلماتی توافق شد که پيشنهادهای طرفين توسط کارشناسان فنی در استانبول مورد بررسی قرار گيرد و نتيجه آن به دولت‌های‌شان گزارش شود تا در نشست بعدی آلماتی در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردين پيرامون آنها توافق صورت گيرد.
XS
SM
MD
LG