لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

رویترز: ايران ۴۰ ميليون بشکه نفت در کشتی‌ها ذخيره کرده است


خبرگزاری رويترز گزارش داده که ايران ۴۰ ميليون بشکه نفت بر روی نفت‌کش‌های عظيم لنگر انداخته در خليج فارس ذخيره کرده و در حال آماده شدن برای افزايش صادرات نفت خود پس از لغو تحريم‌ها است.

ايران و شش قدرت جهانی برای از ميان برداشتن اختلافات باقی مانده در مذاکرات هسته‌ای تا مهلت ۳۰ ژوئن (۱۰ تيرماه) هستند.

در این گزارش رویترز که روز ۲۵ خرداد منتشر شده است آمده که ايران حجم عظيمی از نفت خود را در نفت‌کش‌های آماده در سواحل‌اش ذخيره کرده است که بيشتر اين نفت‌کش‌ها متعلق به شرکت ملی نفتکش ايران است.

اين شرکت هنوز هم در فهرست تحريم‌های اروپا و آمريکا قرار دارد.

مهدی ورزی، مقام اسبق شرکت نفت ايران که هم اکنون به‌عنوان مشاور انرژی در بريتانيا فعاليت می‌کند، به رويترز گفته است: «اولين چيزی که ايرانی‌ها انجام خواهند داد، گسيل کردن بخش عظيمی از ذخاير نفت خود در نفتکش‌ها به بازارهای جهانی است».

وی افزود: «بيژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران قبلا به اعضای اوپک گفته است که جا برای نفت ايران باز کنند. به بيان ديگر ايران پيام داده است که ما نفت خود را به هر قيمتی که باشد به فروش خواهيم رساند».

آقای ورزی همچنین گفته است ذخاير نفتی ايران در نفت‌کش‌ها منتظر هستند که در اولين فرصت ممکن و پس از عقد چند قرارداد، راهی بازار شوند.

ايران که قبل از تحريم‌های غرب بزرگترين توليد کننده اوپک بعد از عربستان بود، با افت يک ميليون بشکه‌ای صادرات نفت مواجه شده است.

رويترز با استناد به منابع کشتیرانی و آمارهای رديابی تانکرها نوشته که طی سه ماه گذشته ايران حداقل ۱۵ نفتکش بزرگ که هر کدام قادر به ذخيره دو ميليون بشکه نفت هستند به سواحل خود فرستاده تا نفت ذخيره کنند.

شرکت «ای اِی گيبسون» که در کار اجاره نفتکش است هفته گذشته گزارش داد که ايران حدود ۳۸ ميليون بشکه نفت بر روی شناورهای خود ذخيره کرده است.

شرکت «بروتن و پارتنرز» نيز که در همين زمينه فعال است، شمار نفت‌کش‌های عظيم ذخيره کننده نفت ايران را ۱۷ نفت‌کش اعلام کرده است.

این گزارش حاکی است يک منبع رديابی کشتی‌ها نيز ارزيابی کرده که ايران حدود ۴۵ ميليون بشکه نفت بر روی ۲۳ نفتکش ذخيره کرده که برخی از آن‌ها متعلق به شرکت ملی نفتکش ايران نيستند.

اين منبع که نامی از وی برده نشده است می‌گويد که سال گذشته ايران حدود ۲۵ ميليون بشکه نفت بر روی ۱۲ تا ۱۴ نفتکش ذخيره کرده بود که آمارها نشان از افزايش چشمگير اين رقم دارد.

رويترز همچنين به گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اشاره کرده که هفته گذشته خبر از افزايش صادرات نفت ايران به ۱.۴ ميليون بشکه در روز داد.

اين گزارش به گفته‌های اخير آقای زنگنه، وزیر نفت ایران اشاره کرده که گفته بود پس از لغو تحريم‌ها ايران طی يک ماه ۵۰۰ هزار بشکه در روز به صادرات نفت خود خواهد افزود و اين افزايش طی يک دوره شش ماهه به يک ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.

با اين‌حال رويترز با استناد به ارزيابی کارشناسان می‌نويسد که چنين افزايش حجمی احتمالا چندين ماه، يا حتی يک سال طول بکشد.

XS
SM
MD
LG