لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

فستیوال صلح در مقدونیه به مناسبت تولد مهاتما گاندی


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:19 0:00

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲:

در جمهوری آذربايجان، طرفداران «کامل حسن علی» نامزد نيروهای اپوزيسيون در انتخابات رياست جمهوری در شهر گنجه که دومين شهر بزرگ اين کشور است، دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان می گويند عمليات ساخت و ساز خيابانی که در جريان تظاهرات آن ها انجام شد، عمدی و برای تاثير تجمع آن ها بوده است. گفته می شود کامل حسن علی، اصلی ترين رقيب الهام علی اف، رييس جمهوری فعلی جمهوری آذربايجان است.

در روسيه، مراسم يادبود قربانيان بحران تقابل دولت و پارلمان سال ۱۹۹۳ برگزار شد. در آن زمان دولت بوريس يلتسين و پارلمان وارد چالش جدی شد که به درگيری و نزاع خيابانی منتهی شد. اين مراسم در نزديکی مرکز تلويزيون مسکو که ۲۰ سال پيش مورد هجوم حاميان پارلمان قرار گرفت، برگزار شد.

در گرجستان، مقامات پليس می گويند يک شهروند قرقيزستان را به دليل اين که در ويدئويی در يوتيوب خواسته که عليه نيروهای گرجستان در افغانستان جهاد برپا شود، دستگير کرده اند. فرد مظنون، کارشناس اينترنتی و ارتباطی يک شرکت موبايل روسی فعال در منطقه جداافتاده ابخازيا است.

در کابل، پايتخت افغانستان، شماری از فعالان راهپيمايی برای حمايت از برگزاری صلح آميز انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۴ در اين کشور برگزار کردند. شرکت کنندگان خواستار حضور بيشتر مردم در انتخابات شدند. گفته می شود به دليل مشکلات امنيتی، در برخی نواحی و مناطق، مردم از ثبت نام برای حضور در انتخابات خودداری می کنند. در پايان اين راهپيمايی، مکانی برای ثبت نام رای دهندگان تشکيل شد تا هرکس که قرار است در انتخابات شرکت کند، در آن جا کارت مخصوص بگيرد.

در کوسوو، کمپين برای انتخابات محلی آغاز شده است. نزديک به هشت هزار تن برای شرکت در انتخابات محلی که قرار است سوم نوامبر برگزار شود، حضور دارند. رهبران کوسوو از جامعه صرب اين کشور خواسته اند حضور فعال تری در انتخابات محلی داشته باشند.

در پايتخت مقدونيه، به مناسبت سالگرد تولد مهاتما گاندی، فستيوال صلحی در حال برگزاری است. «فستيوال صلح بالکان» با حمايت مالی «سابورتا روی» ميلياردر هندی برگزار شده که در هند، به دست داشتن در تبانی مالی متهم است. تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا و شماری ديگر از رهبران سياسی جهان در اين جشنواره حضور دارند.
XS
SM
MD
LG