لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

«اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران اتفاق نظر دارند»


گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا
گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا
گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت، نظری اجماعی در میان اعضای این اتحادیه شکل گرفته که نیاز است نفت ایران مورد تحریم قرار گیرد. وی از هرگونه جزییات دقیق تر در مورد نحوه برنامه های این اتحادیه در مورد اجرای چنین تحریمی، خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوتینگر که در دوحه به سر می برد گفت: «شکی نیست که چنین اجماعی شکل گرفته است. مسئله این است که تحریم های این چنینی باید با هماهنگی دیگر کشورها انجام شود و اگر ایالات متحده آمریکا و روسیه هم در آن همکاری داشته باشند، بهتر است. هر چقدر همکاری در این زمینه بیشتر باشد، نتیجه بهتری گرفته خواهد شد.»

روزنامه وال استریت جورنال هم در گزارشی نوشته که مسئولان امور پالایش و تصفیه نفت اروپا هم در حال آمادگی های لازم برای قطع واردات نفت از ایران هستند. مقامات پالایش نفت اتحادیه اروپا می گویند برای چنین کاری ابتدا باید قدم های لازم برداشته شود و از این رو هر پالایشگاهی مشغول بررسی های لازم است.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا همچنین گفت: «هرچند اجماع در میان کشورهای اروپایی وجود دارد، ولی با این حال تیم اتحادیه اروپا باید آن را به یک سیاست اجماعی بزرگتر تبدیل کرده و دیگر کشورهای بزرگ را هم در آن سهیم کند.»

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم که در حمایت از پیشنهاد فرانسه برای تحریم نفت ایران موضع گرفته بود، اعلام کرد اتحادیه اروپا به ایران نشان خواهد داد که در برابر رفتارهای تحریک آمیز، عقب نشینی نخواهد کرد.

به نوشته وال استریت جورنال، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا «هنوز در حال بررسی است» و اگر قرار باشد تحریم ها علیه ایران افزایش یابد، در جریان مذاکرات وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ژانویه سال آینده میلادی، یک ماه دیگر، اعلام خواهد شد.

رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه جمهوری اسلامی را یک «دولت منفور در سطح جهانی» خواند و از کره جنوبی و دیگر همپیمانان ایالات متحده خواست تا بر شدت تحریم‌های خود علیه ایران بیافزایند.

مشاور وزیر خارجه آمریکا در حوزه منع گسترش سلاح‌های اتمی و کنترل اسلحه ، در سخنانی وضعیت هسته‌ای ایران را در ماه‌های اخیر «نگران‌کننده‌تر» از پیش خواند و تأکید کرد که کره جنوبی و همپیمانان آمریکا باید از خرید مواد پتروشیمی از تهران خودداری کنند. وزیر خارجه کره جنوبی تأیید کرده است که کشورش از خریداران مواد پتروشیمی ایران است.

کره جنوبی ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند. همچنین چین، هند، ژاپن و ترکیه از خریداران اصلی نفت ایران هستند. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه از اصلی ترین خریداران نفت ایران به شمار می روند.

ایران دومین تولیدکننده اوپک است و مشتریان اصلی‌اش در اروپا کشورهایی هستند که با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنا بر آماری که دولت آمریکا منتشر کرده،‌ ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به ۱۳ درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، پیشتر در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده بود.

نيکلا سرکوزی گفته بود: «همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه گفته بود:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»
XS
SM
MD
LG