لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

صالحی: حاضریم حضور بازرسان آژانس در ایران را تمدید کنیم


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت: «ما حاضر به همکاری و کمک با آژانس هستیم و آماده ایم که اگر آژانس بخواهد، مدت حضور بازرسان و هیات همراه در ایران را تمدید کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای صالحی گفت: «ما حاضر به همکاری با آژانس هستیم و امیدواریم همکاری های نزدیک نشان دهد که تردیدها در مورد برنامه هسته ای ایران بی مورد است.»

هیات عالی رتبه بازرسی آژانس از روز یکشنبه به ایران رفته تا در سفری سه روزه، از تاسیسات هسته ای و اتمی ایران بازدید کند. این گزارش حاکی است در تیم یاد شده، دو تن از کارشناسان تولید سلاح اتمی آژانس حضور دارند که مشغول بازرسی و گفت وگو با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران هستند.

آقای صالحی که در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی به سر می برد، در گفت وگو با شبکه دولتی تلویزیون ترکیه گفت: «ما به نتایج سفر هیات آژانس امیدواریم و حاضر به همکاری های بیشتر هستیم تا نتایج بهتری حاصل شود.»

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.

جدای از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس هم تحریم های بیشتر و یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند. آمریکا در آخرین دور از این فشارها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا هم تحریم نفت ایران به اجرا گذاشت.

هیات اعزامی آژانس به رياست «هرمن ناکارتس» ریيس بازرسان و با حضور «رافایل گروسی» معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی به ایران سفر کرده است. این هیات پیش از ترک وین هیچ گفت وگویی با رسانه ها نداشت ولی خبرگزاری های ایران می گویند هیات یاد شده از سایت فردو در نزدیکی قم بازدید می کند.

به گزارش رویترز، هیات آژانس خواستار گفت وگو با مسئولان و افرادی است که مشکوک به همکاری در برنامه اتمی مرتبط به ساخت بمب اتمی هستند. این هیات همچنین خواستار بررسی مدارک و تعهد مقامات ایرانی برای ادامه بازرسی ها است.

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امکان تمدید این دیدارها وجود دارد. وی به جزییات این که چگونه و در چه شرایطی ممکن است این تمدید صورت گیرد، اشاره ای نکرده است. ایران پیشتر در چند موضع گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی را به درز اطلاعات مرتبط با برنامه هسته ایران متهم کرده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

در این گزارش گفته شده بود ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک کانتینر فولادی برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.

آن گزارش هم توسط هرمان ناکارتس تهیه شده بود و آژانس آن زمان بر «موثق بودن» گزارش اخیر خود تاکید کرده بود. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن گزارش را «مزخرف» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG