لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

روز نخست دور تازه مذاکرات ايران و آژانس پايان يافت


هرمن ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس هیات مذاکره کننده با هیات ایران
هرمن ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس هیات مذاکره کننده با هیات ایران
پس از پایان مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه در وین قرار است گفت‌وگوهای دو طرف روز سه‌شنبه ادامه یابد. گزارش شده است که آژانس از ایران خواسته همکاری خود را بیشتر کند و اجازه دهد از تاسیسات نظامی ایران هم بازدید شود.

هرمن ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ریاست تیم گفت وگو کننده آژانس با ایران روز دوشنبه در وین از جمهوری اسلامی خواست تا به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به افراد و تاسیسات را بدهد.

هرمن ناکارتس گفت: «مسئله مهم این است که ایران اجازه دسترسی به مدارک، اسناد و تاسیسات و پرسنل را بدهد تا بتوان مسائل مبهم را حل کرد.»

جلسه گفت وگوی روز دوشنبه به مدت پنج ساعت انجام شد و در پایان حاضر نشدند در مورد نحوه مذاکره و یا توافق های احتمالی اظهار نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان آژانس در وین گفت که طبق برنامه قبلی، گفت وگوها را ادامه می دهیم ولی در حال حاضر نمی توان به جزییات اشاره کرد.

«هرمن ناکارتس» معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس تیم گفت وگو کننده آژانس، پیشتر هم دو دور گفت وگو در تهران با هیات ایرانی داشته که بدون موفقیت به پایان رسید.

رویترز در گزارش خود گفته که به احتمال زیاد، هیات آژانس اصرار و پافشاری برای بازدید دقیق از تاسیسات پارچین را دارد. هیچ خبر تایید نشده ای از مسائل مورد مذاکره منتشر نشده است.

گفت‌وگوهای ایران و آژانس که پس از سه ماه تعویق روز دوشنبه در وین و پشت درهای بسته آغاز شد پیش‌درآمدی است برای مذاکرات پیش روی ۱+۵ با ایران که قرار است ۲۳ ماه مه در بغداد انجام شود.

ایران و کشورهای روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته‌ای خود را روز ۱۴ آوریل سال جاری و پس از توقفی ۱۵ ماهه در استانبول آغاز کردند.

طرف‌های غربی همواره از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند ولی تهران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

آخرین گفت‌وگوهای دو طرف حدود سه ماه پیش بود که هیئتی از آژانس انرژی اتمی به تهران سفر کرد، سفری که در نهایت کشورهای غربی آن را «بی‌ثمر» توصیف کردند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گفته است که از سرگیری گفت‌وگوها «نشانگر عزم ایران برای همکاری با آژانس است» و «ثابت میکند که اظهارات علیه ایران بی‌پایه است و نشان می‌دهد تمامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گفت‌وگوهای هیات ایرانی با هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، نشان خواهد داد که آیا تغییرات مثبت ایران در ماه‌های اخیر ادامه خواهد یافت یا خیر.

مهم‌ترین خواسته قدرت‌های غربی از ایران تعلیق غنی‌سازی بیست درصدی و به‌ویژه در سایت فردو است. خواسته دیگر آنان وادار کردن ایران به قبول بازرسی‌های سرزده آژانس و پذیرش پروتکل الحاقی است.

در مقابل خواسته ایران از جامعه جهانی نیز به رسمیت شناختن حقوقش در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، لغو تحریم‌ها و متوقف شدن تهدیدها به حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است.
XS
SM
MD
LG