لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

ايران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت فردو دنبال خواهد شد


تاسیسات غنی سازی نطنز
تاسیسات غنی سازی نطنز
فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه اعلام کرد که نخستين زنجيره سانتريفیوژها در سايت فردو در نزدیکی قم به زودی نصب شده و غنی‌سازی ۲۰ درصد بالاتر در نطنز و فردو دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای عباسی گفت: «بزودی زنجيره‌های ۱۶۴ تايی سانتريفیوژ در هر دو سايت فردو و نطنز نصب می‌شوند.»

تاسيسات غنی‌سازی نطنز در نزديکی شهر کاشان اصلی‌ترين مرکز غنی‌سازی اورانيوم در ايران است. تاسيسات غنی‌سازی فردو در نزديکی شهر قم قرار دارد.

جمهوری اسلامی ايران پيشتر گفته بود که برای توليد سوخت نيروگاه های اتمی خود نياز به غنی‌سازی اورانيوم دارد و از همين رو اورانيوم کمتر غنی شده توليد خواهد کرد.

با اين حال پس از آن دست به غنی‌سازی ۲۰ درصدی زده و طبق آخرين اعلام، قصد دارد توليد غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی را بيشتر کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفته است که سايت فردو فقط به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اختصاص خواهد داشت. از همين رو سانتريفیوژهای غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سايت نطنز خارج شده و به فردو منتقل خواهد شد.

فريدون عباسی گفته است: «اين اقدام بدون توقف غنی‌ سازی ۲۰ درصدی در نطنز و تا زمان راه‌اندازی غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو انجام می‌شود و تا زمان رسيدن به دو برابر توليد در فردو غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز متوقف نمی‌شود.»

همچنین آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ايران خواسته بود تا به معاهده ايمنی اتمی بپيوندد که آقای عباسی در پاسخ به این خواسته گفته است که ايران در حال بررسی اين مسئله است و تا پايان خرداد به درخواست آژانس پاسخ می‌دهد.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران همچنين گفته است: «تحت نظارت آژانس و با اطلاع آنان، غنی‌سازی ۲۰ درصد را به زودی به سايت فردو منتقل می‌کنيم و در سال جاری توليدمان را در آنجا به سه برابر می‌رسانيم.»

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است فعاليت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند. ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و به غنی‌سازی اورانيوم ادامه داده است.

ايران از سوی کشورهای غربی متهم به تلاش برای توليد بمب اتمی است، این در حالی است که تهران می‌گويد فعاليت اتمی را فقط برای توليد برق دنبال می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ایران، روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود با رد خواست کليدی کشورهايی که نگران دستيابی ايران به سلاح اتمی هستند بار ديگر گفت: «قطار هسته‌ای ايران نه ترمز دارد و نه دنده عقب و اکنون نيز اين موضوع را تکرار می‌کنم.»

ساعاتی پس از آن، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، هشدار داد که ممکن است آمريکا و متحدانش، تحريم‌های بيشتری را عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کنند.

آقای اوباما که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ميهمان خود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، صحبت می‌کرد گفت: «رهبران آمريکا و آلمان ديدگاه‌های مشترکی در خصوص برنامه هسته‌ای ايران دارند، و اين برنامه را همچنان مایه نگرانی جدی می‌دانند.»

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، نیز روز دوشنبه در آغاز نشست يک هفته‌ای شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته بود که آژانس اطلاعات تازه‌ای دريافت کرده که نشان می‌دهد فعاليت‌های مخفی هسته‌ای ايران که احتمالا داری ابعاد نظامی نيز هست تا مدتی پيش هم ادامه داشته است.

يوکيا آمانو در بيانيه خود در مورد ايران گفته بود که آژانس «اطلاعات تازه‌ای مربوط به فعاليت‌های فاش نشده احتمالی که سال‌های گذشته جريان داشته يا در حال حاضر هم جريان دارد دريافت کرده ‌است.»

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ عضو، با دستور کار بررسی فعاليت‌های اتمی ايران و سوريه، از روز دوشنبه در وين آغاز به کار کرده است.
XS
SM
MD
LG