لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

فاطمه کروبی: مهدی کروبی حتی از هوای آزاد هم محروم است


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، از رهبران مخالفان که در حصر خانگی به سر می‌برد در دیدار با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی گفت که همسرش «برای مدت‌های طولانی حتی از هوای آزاد هم محروم است و دچار مشکلات تنفسی شده است.»

به گزارش وب‌سایت کلمه، خانم کروبی در این دیدار که روز شنبه انجام شده گفته است: «به دلیل مشکلاتی که در ایام حصر خانگی برای آقای کروبی ایجاد شده، کپسول اکسیژنی در اختیار ایشان قرار گرفته تا در مواقع بروز مسائل حاد تنفسی، از آن استفاده کنند.»

فاطمه کروبی همچنین گفته است: «روحیه مهدی کروبی عالی و مقاوم است و وی نگران و پیگیر مسائل مربوط به خانواده‌ها بوده و در ملاقات‌هایی که هر از چندی به خانواده می‌دهند همواره جویای حال زندانیان و خانواده‌هایشان می‌شود.»

به نوشته سایت کلمه نه تنها کل هزینه و خرج های آقای کروبی با خود وی بوده که حتی او مجبور شده است مخارج «سرسام آور» هزینه‌های ساختمانی که بر آنها تحمیل شده از قبیل حصار و نرده‌کشی و دیگر موارد را نیز بپردازد.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی همچنین گفته که او را «چند بار به صورت تلفنی دعوت به گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند» که وی تاکید کرده «فقط در خانه یا دفتر کار خود و با حضور همسرش، مهدی کروبی» حاضر به صحبت و گفت‌وگو است.

محمدجواد لاریجانی، نماینده قوه قضاییه جمهوری اسلامی، هفته پیش در نیویورک و در پاسخ به پرسشی درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادعا کرد که «هیچ کس بدون دستور قضایی و محاکمه در حصر خانگی نیست». او با این حال اشاره نکرد که دو رهبر مخالفان چه زمانی و در چه دادگاهی محاکمه شده‌اند.

به گفته آقای لاریجانی، این دو رهبر مخالفان در ایران مردم را به خشونت دعوت کرده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسران خود نزدیک به ۱۰ ماه پیش و پس از آن به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به حبس خانگی برده شدند که هواداران خود و مخالفان حکومت در ایران را به تظاهرات در روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ دعوت کردند.

در حالی که فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی، چندی پیش از حصر خانگی آزاد شد، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند و خانواده آنها از آنها خبر چندانی ندارند.

آقای لاریجانی، برادر روسای دو قوه قضاییه و مقننه در ایران، که به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به نیویورک سفر کرده بود در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که «موسوی و کروبی از مردم خواسته‌اند که به خیابان بیایند، خشونت کنند» و «کار آنها جرم است.»

این در حالی است که آقایان موسوی و کروبی پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد هر بار که مردم را به راه‌پیمایی اعتراضی دعوت کردند بر لزوم پرهیز از خشونت و ادامه اعتراض مسالمت‌آمیز تاکید کردند.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی، رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در مورد وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفته است که تاکنون «هیچ مستند قانونی» از سوی مقامات ایران در خصوص «حصر» و «حبس» آنها ابلاغ نشده است.

محمدتقی کروبی در یادداشتی در وبلاگ خود به اظهارات محمد جواد لاریجانی واکنش نشان داده و گفته است: «تاکنون بار‌ها گفته‌ایم که روش حبس پدر و مهندس موسوی بدعتی تاریخی در نظام حقوقی ایران است. به استثنای حکم تفتیش منزل که در شب یورش ارائه شد، هیچ مستند قانونی دیگری از مقامات ذی صلاح مبنی بر حصر که در عمل حبس است، تاکنون ابلاغ نشده است.»

محمدتقی کروبی در ادامه با اشاره به ملاقات خود با مهدی کروبی نوشته است: «در یکی از ملاقات‌ها پدر تاکید کردند که به آقایان گفته‌ام من رئیس دو دوره قوه قانونگذاری این کشور بوده‌ام، شما موظف به ابلاغ حکم، دستور و یا هر مبنای دیگری هستید. خواسته‌ای که تاکنون حتی به لحاظ شکلی اجابت نشده است.»

فرزند مهدی کروبی همچنین نوشته است: «در اردیبهشت ماه با حضور یکی از مقامات ارشد امنیتی به ملاقات پدر و مادرم رفتم. در آن روز سخن از روشن شدن مبنای حقوقی حصر و حبس کردم و در آخر پیشنهاد دادم که با انتخاب وکیل این موضوع به لحاظ حقوقی در دستگاه قضایی پیگیری شود. مقام امنیتی حاضر در جلسه که فردی مودب، شریف و صادق بود به درستی گفتند دستگاه قضایی در این پرونده تصمیم‌گیر نیست که با انتخاب وکیل بخواهید موضوع را پیگیری کنید.»

محمد تقی کروبی، محمد جواد لاریجانی را متهم کرده است که «با توسل به دروغ» تلاش کرده است تا افکار جامعه بین‌المللی را نسبت به وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران فریب دهد.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، مهرماه سال جاری درگزارش خود وضعیت مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را بسیار نگران کننده خوانده بود.
XS
SM
MD
LG