لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

لاوروف:رفراندوم اصلاح قانون اساسی سوریه به زودی برگزار می شود


سرگئی لاوروف (راست) در جریان دیدار روز سه شنبه از دمشق و دیدار با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه
سرگئی لاوروف (راست) در جریان دیدار روز سه شنبه از دمشق و دیدار با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز سه شنبه به سوریه سفر کرده و با بشار اسد، رییس جمهوری این کشور دیدار کرده، گفته است: «بشار اسد متعهد به پایان دادن به خشونت ها و تهیه جدول زمانی برای انجام رفراندومی برای تغییر در قانون اساسی است.»

در همین حال شماری از کشورهای اروپایی سفرای خود از سوریه را فراخوانده و اعلام کردند تحریم های بیشتر علیه حاکمیت سوریه را بررسی می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف پس از دیدار با بشار اسد در دمشق گفت: «روسیه آماده است تا طرح صلحی را بر اساس پیشنهاد اتحادیه عرب دنبال کند.» وی همچنین افزود: «حاکمیت دمشق آماده گفت وگو با تمامی طیف های گروه های سیاسی است.»

طرح اخیر اتحادیه عرب که بر اساس آن قطعنامه شورای امنیت آماده شد و روسیه و چین آن را وتو کردند، درخواست کرده بود خشونت ها متوقف شود، بشار اسد از قدرت کنار رود و طی دو ماه دولتی ائتلافی با حضور تمامی گروه های سیاسی تشکیل شود.

آقای لاوروف در دمشق به طور مشخص اشاره نکرده که منظورش از طرح اتحادیه عرب چیست و آیا همان طرحی است که روسیه آن را وتو کرد یا این که طرح دیگری قرار است ارائه شود. وی همچنین از این که نظر روسیه در مورد آینده سیاسی بشار اسد چه خواهد بود، حرفی نزده است.

به گزارش رویترز، یکی از مقامات رسمی که در این سفر همراه آقای لاوروف بوده گفت: «ما پیام خود را به دمشق تحویل دادیم و به نظرما مقامات سوریه به درستی آن را درک کردند و متوجه شدند.» وی به جزییات بیشتر اشاره ای نکرده است.

این مقام رسمی گفت: «به طور خاص بشار اسد به ما اطمینان داد که متعهد به پایان دادن به خشونت هاست، حالا منبع آن از هرکجا که می خواهد باشد.»

مخالفان و معترضان دولت سوریه می گویند نیروهای امنیتی و حکومتی شهروندان غیر نظامی را مورد سرکوب خشونت بار قرارمی دهند. دولت سوریه می گوید مشغول مبارزه با گروه های تروریستی است که به درون کشور آمده و قصد آشوب دارند.

به گزارش سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن طی اعتراض ها در روسیه در ۱۱ ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی کشته شده اند.

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در دمشق گفت: «به نظر ما تلاش ها برای حل مسئله از همه راه ها باید دنبال شود و روسیه به طور فعال حضور خواهد داشت تا این بحران به پایان برسد. برای این کار با سوریه، همسایگان سوریه و نیز اتحادیه عرب در تماس و همکاری نزدیک خواهیم بود.»

آقای لاوروف همچنین گفت که بشار اسد، خواهان بازگشت هیات ناظران اتحادیه عرب است. هیات اعزامی اتحادیه عرب ماه گذشته در اعتراض به ادامه یافتن سرکوب ها از سوریه خارج شد. دولت سوریه همچنین در حالی با هیات روسیه دیدار کرده که از روز یکشنبه حملات سنگینی در شهر حمص به راه انداخته و هنوز آن را پایان نداده است.

وزیر خارجه روسیه افزوده است:«دولت سوریه همچنین به زودی طرحی زمان بندی شده را اعلام می کند که بر اساس آن رفراندومی برای اصلاح قانون اساسی برگزار شود. بشار اسد به من گفته که طرحی برای اصلاح قانون اساسی را با حضور کمیته ای به پایان رسانده و به زودی زمان رفراندوم را اعلام خواهد کرد.»

به گزارش رويترز، روز شنبه در پی حمله نيروهای دولتی سوريه، بيش از ۲۰۰ تن در شهر حمص کشته شدند. منابع خبری می گويند نيروهای سوريه از صبح روز دوشنبه حملات سنگين به حمص را از سرگرفته و هنوز آن را متوقف نکرده اند.

روز سه شنبه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلژیک، بریتانیا، هلند و اسپانیا سفیران خود را از دمشق فراخواندند. به گزارش رویترز، شماری از کشورهای عربی هم گفته اند اگر اسد دست از خونریزی برندارد، تمامی روابط خود را قطع خواهند کرد.

منابع دیپلماتیک از بروکسل می گویند وزیران خارجه اتحادیه اروپا مشغول رایزنی هستند تا تحریم ها علیه حاکمیت سوریه را افزایش دهند.
XS
SM
MD
LG