لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

موافقت حماس و اسرائیل با اجرای آتش بس


سیستم خودکار ضدموشکی اسرائیل در مرز غزه
سیستم خودکار ضدموشکی اسرائیل در مرز غزه
گزارش ها حاکی است به رغم این که در ساعات اولیه دوشنبه اعلام شد حماس و اسرائیل با آتش بس موافقت کرده اند، اما ساعاتی پس از آن، بار دیگر شلیک راکت از سوی غزه که تحت کنترل حماس است، به سوی اسرائیل از سرگرفته شد.

به گزارش رویترز، گروهی که این راکت ها را پرتاب کرده چند ساعت پس از آن اعلام کرد از اجرای آتش بس اطلاعی نداشته است.

به گزارش آسوشیتد پرس، چند ساعت پس از اعلام آتش بس، دو موشک به سوی اسرائیل شلیک شد که تلفات جانی در پی نداشت و فقط به تخریب ساختمان منتهی شد.

درگیری چهار روز گذشته از زمانی شروع شد که به یک اتوبوس در جنوب اسرائیل حمله شد و شبه نظامیان این اتوبوس را هدف حمله قرار دادند. متعاقب آن اسرائیل حملات هوایی خود به غزه را شروع کرد. در جریان درگیری های حماس و اسرائیل در نزدیکی مرز مصر، یک مصری کشته شد که با واکنش مردم مصر در قاهره همراه شد.

به رغم این که اسرائیل از کشته شدن یک شهروند مصر عذرخواهی کرده، با این حال قاهره اعلام کرد عذرخواهی کافی نیست.

به گزارش رویترز، اسرائیل و حماس تصمیم گرفتند به طور غیررسمی آتش بس اعلام کنند تا اوضاع امنیتی منطقه از تعادل خارج نشود. اسرائیل هنوز به موشک پرانی حماس پس از اعلام آتش بس، پاسخ نداده است.

در جریان حملات هوایی چهار روز گذشته اسرائیل به غزه، ۱۵ فلسطینی کشته شدند. خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که یکی از رهبران گروه‌های مسلح فلسطینی و پنج شهروند، از جمله سه کودک جان باخته‌اند.علاوه بر این، ۵۰ فلسطینی نیز در اثر این حملات مجروح شده‌اند.

حماس هم در پاسخ فقط روز یکشنبه حدود ۷۰ راکت به اسرائیل شلیک کرد که یک شهروند اسرائیلی کشته شده و شماری هم زخمی شدند.

کمیته مقاومت فلسطین، از متحدان حماس که حمله به اسرائیل را به عهده گرفته بود، روز دوشنبه ابتدا اعلام کرد که آتش بس را پذیرفته ولی ساعاتی بعد آن را نقض کرده و دو راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد.

اسرائیل به طور رسمی مذاکرات آتش بس با حماس نداشته ولی شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل که روز دوشنبه از مناطق آسیب دیده بازدید می کرد، گفت که اگر جریان حملات متوقف شود، ماهم آتش بس را اجرا می کنیم.

دیدبان حقوق بشر هم روز دوشنبه از تشکیلات حماس که کنترل غزه را در اختیار گرفته اند، درخواست کرد به آزار و اذیت فعالان مدنی و اجتماعی پایان دهند.

این گروه مدافع حقوق بشر گفت: «تشکیلات حماس باید دستگیری، اعتراف گرفتن و بازجویی از فعالان اجتماعی را متوقف کند و صدای جامعه مدنی را خاموش نکند.»

دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرد حماس جلوی برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم سوریه را گرفته و هرکس که از آن ها انتقاد کند را به زندان می اندازد.

هفته گذشته حماس اعلام کرد دانشجویانی که بورسیه از دانشگاه های آمریکایی گرفته باشند، اجازه خروج از غزه را نخواهند داشت. حماس همچنین سیاست جداسازی در پیش گرفته مردان اجازه پیرایش موی زنان را ندارند. همچنین کشیدن سیگار و قلیان در ملاءعام برای زنان ممنوع اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG