لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

مخالفت اسراییل با حمله نظامی به ایران


معاون نخست وزیر اسراییل با حمله نظامی به ایران، مخالفت کرد.
معاون نخست وزیر اسراییل با حمله نظامی به ایران، مخالفت کرد.

شیمون پرز، معاون نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه اعلام کرد بحران هسته ای ایران باید از راه صلح آمیز و نه با عملیات نظامی، حل شود.


به گزارش رویترز، آقای پرز که برای مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه وارد توکیو شده، به خبرنگاران گفت نباید به ایران حمله نظامی شود و باید این پرونده را از راه صلح آمیز حل کرد.


وی اظهار داشت: هرچند رییس جمهوری فعلی ایران گفته که باید اسرییل را از روی نقشه محو کرد، اما باز هم نباید به اقدام نظامی متوسل شد چرا که آینده بسیار تاریکی در منطقه خاورمیانه رقم می زند.


آقای پرز گفت:«امیدوارم این مسئله با راه حل های اقتصادی، سیاسی و روانی حل شود.» وی از حمله نظامی پیشگیرانه به ایران استقبال نکرد و آن را به ضرر منطقه دانست.


این نخستین بار است که یک مقام اسراییلی از مخالفت با حمله به ایران سخن می گوید.چند تن از مقامات اسراییلی پیشتر گفته بودند اگر جامعه جهانی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مقابله نکند، اسراییل به تنهایی اقدام به این کار می کند.


اسراییل در سال ۱۹۸۲ به تنهایی و در عملیات هوایی سنگین، به تاسیسات هسته ای اوسیراک در عراق حمله کرد تا از دستیابی رژیم صدام حسین به بمب اتمی جلوگیری کند.


شیمون پرز:هرچند رییس جمهوری فعلی ایران گفته باید اسرییل را از روی نقشه محو کرد، اما باز هم نباید به اقدام نظامی متوسل شد چرا که آینده بسیار تاریکی در منطقه خاورمیانه رقم می زند.

آقای پرز حاضر نشد به مسلح بودن اسراییل به بمب اتمی اشاره کند و گفت: «بسیاری این دغدغه را دارند که آیا اسراییل سلاح اتمی دارد یا نه. برای ما هم همان دغدغه کافی است و به دنبال بمب اتمی نیستیم.»


برگزاری مذاکرات صلح خاورمیانه در توکیو


شیمون پرز، برای مذاکره ای چهارجانبه برای روند صلح خاورمیانه و با شرکت مقامات خودگردان فلسطینی، اردن، اسراییل و ژاپن به توکیو سفر کرده و در یک کنفرانس خبری، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.


ژاپن به لحاظ دیپلماتیک، از حمایت آمریکا برخودار است و مورد قبول دو طرف اسراییل وفلسطین هم هست و از این رو به دنبال ایفای نقش جدی در روند صلح خاورمیانه است.


آقای پرز ابراز امیدواری کرد که طرح محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای تشکیل دولت و دنبال کردن مذاکرات صلح با موفقیت پیش رود اما در همین حال عنوان کرد که آقای عباس کار دشواری در پیش دارد.


محمود عباس از جنبش فتح، مجبور به تشکیل دولت با حماس است که در انتخابات اخیر پارلمانی در فلسطین اکثریت آرا را به خود ختصاص داد و حاضر به رسمیت شناختن اسراییل نیست.


اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل در جریان دیدار خود با آقای عباس که یکشنبه گذشته انجام شد، تاکید کرد که اگر حماس اسراییل را به رسمیت نشناسد، مذاکره با دولت ائتلافی فتح و حماس، بی فایده است.


نخست وزیر اسراییل گفت دولت اسراییل حاضر به گفت و گو است به شرط این که مقامات فلسطینی با یک صدا صحبت کنند.


XS
SM
MD
LG