لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

شورای همکاری خليج فارس تشکيلات مخالفان ليبی را به رسميت شناخت


شلیک شبه نظامیان به نیروهای حامی قذافی در نزدیکی شهر بن جواد
شلیک شبه نظامیان به نیروهای حامی قذافی در نزدیکی شهر بن جواد
کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس ضمن تأييد تصميم قطر برای به رسميت شناختن تشکيلات موقت در ليبی، شورشيان ليبی را به عنوان نماينده مشروع اين کشور به رسميت شناختند.

قطر به عنوان نخستین کشور عربی، پیشتر شورای انتقالی ليبی را به رسميت شناخته بود.

خبرگزاری های قطر می گويند اين تصميم پس از آن اعلام شد که يک عضو شورای موقت ليبی گفت که تمامی منابع نفتی شرق کشور را در اختيار دارند و با دوحه برای همکاری های اقتصادی به توافق رسيده‌اند.

عبدالرحمان العطيه، دبير شورای همکاری خليج فارس، در بيانيه‌ای اعلام کرد: «اين شورای نظر قطر را تأييد کرده و تنها نماينده مشروع ليبی را شورای موقت اين کشور تشخيص می‌دهد.»

وی افزود: «حاکميت ليبی مشروعيت خود را از دست داده و اعضای شورای همکاری همه اين مسئله را تأييد می‌کنند.»

عربستان سعودی، امارت متحده عربی، کويت، قطر، بحرين و عمان، شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس به شمار می‌آيند.


حمله حامیان قذافی به مناره یک مسجد در مصراته

شورشيان زادگاه معمر قذافی را تسخير کردند

در همین حال نيروهای مبارز و شورشی مخالف معمر قذافی در ليبی روز دوشنبه اعلام کردند توانسته‌اند با کمک هوايی نيروهای ناتو، شهر «سرت» را که زادگاه معمر قذافی است، به تسخير خود درآورند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از منطقه درگيری می‌گويد که نيروهای شورشی در دو روز گذشته هدف آتشبار سنگين نيروهای حامی قذافی از سوی «بن‌جواد» و «نفيليه» بودند ولی توانستند روز يکشنبه ضمن در اختیار گرفتن بن‌جواد در ۱۴۰ کيلومتری شرق سرت، کنترل دوباره رأس لانوف را با حمايت نيروهای ناتو به دست آورند.


دستگیر شدن برخی از نیروهای شبه‌نظامی توسط نیروهای حامی قذافی

گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه بار ديگر آتشبار سنگين عليه شورشيان مخالف دولت در ليبی شروع شد و ۹ انفجار قوی، سرت را که در ۳۶۰ کيلومتری شرق طرابلس قرار دارد، لرزاند.

ناتو که عمليات اجرای منطقه پرواز ممنوع برفراز ليبی را عهده‌دار شده، هدايت تمامی عمليات نظامی هوايی را در دست گرفته است. آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو می‌گويد هدف نيروهای ناتو، توقف حمله نيروهای قذافی به غيرنظاميان است.

آقای راسموسن گفت: «ناتو فقط مفاد اصلی قطعنامه شورای امنيت در مورد ليبی، نه بيشتر و نه کمتر را اجرا می‌کند.»

دفتر آقای راسموسن گفته که دبيرکل ناتو روز سه‌شنبه راهی جلسه‌ای با وزيران خارجه بيش از ۳۵ کشور در لندن می‌شود تا در مورد عمليات نظامی ليبی تصميم‌گيری کنند.

شورای موقت ليبی اعلام کرد آماده است صادرات نفت ليبی را از سر بگيرد و روزانه بين ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت صادر کند. اين تشکيلات در حال حاضر شرق ليبی را در اختيار گرفته است.

علی ترهونی، يکی از مقام‌های عالی‌رتبه شورشيان ليبی در امور اقتصادی،‌ تجاری و نفتی در بنغازی، در اين باره به خبرنگاران گفته ست: «ما قرارداری با قطر امضا کرده‌ايم و نخستين محموله در کمتر از يک هفته ديگر ارسال می‌شود.»

در اين ميان رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز يکشنبه با موفقيت‌آميز خواندن عمليات ايجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز ليبی گفته است، از زمان آغاز اين عمليات، نيروی هوايی معمر قذافی هيچ گونه پروازی نداشته است و يگان‌های زرهی ارتش قذافی نيز ضربات سنگينی متحمل شده‌اند.

وزير دفاع آمريکا نیز از آغاز عقب‌نشينی نيروهای وفادار به معمر قذافی به سوی مناطق غربی ليبی خبر داده است.
XS
SM
MD
LG