لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

بان گی مون: کشتار حمص مشروعیت حکومت سوریه را از بین برد


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به سومین روز از حمله نیروهای نظامی دولت سوریه به شهر حمص در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حملات گفت: «به توپ و بمب بستن شهر حمص، برای بشریت انسانیت پذیرفتنی نیست و این حمله مشروعیت حاکمیت دمشق را از بین برده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی مون در بیانیه ای گفته که افزایش آمار کشته ها در سوریه و به ویژه در دو روز گذشته «ترسناک و مخوف» است و باید هرچه سریع تر هرگونه عامل کشتار متوقف شود.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود گفته است: «این گونه رفتارها به شدت محکوم می شود و هیچ دولت و حاکمیتی نیست که به این گونه کشتارها دست بزند و خون مردم خودش را بریزد و هنوز بتواند بگوید که دارای مشروعیت است.»

بان گی مون با اشاره به وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه از سوی چین و روسیه گفته است: «مخالفت و وتوی چین و روسیه دلیل نمی شود که حاکمیت سوریه فکر کند که مجوز کشتار به دست آورده است.» دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده که «هرگونه خشونت باید سریعا و فوری متوقف شود.»

فرار شهروندان پس از حمله توپخانه‌ای ارتش به منطقه‌ای در حمص
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:54 0:00
روسیه و چین، ۱۵ بهمن‌ماه برای بار دوم قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه را وتو کردند. پیش نویس این قطعنامه بر پایه طرح صلح ارائه شده از سوی اتحادیه عرب برای پایان یافتن بحران در سوریه ارائه شده بود، که از جمله خواستار پایان یافتن هرچه سریع‌تر خشونت‌ها و مجازات ناقضان حقوق بشر در این کشور شده بود.

این پیش‌نویس همچنین از نقشه راهی که اتحادیه عرب به منظور انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه ارائه داده بود، حمایت می کرد و از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه می خواست تا اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند تا وی با حضور اپوزیسیون سوریه، دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

بان گی مون در بیانیه خود گفته است: «به مقامات دولت سوریه یادآوری می کنم که طبق قوانین بین المللی، در قبال هرگونه اعمال خشونت و به کار گیری از نیروهای نظامی علیه مردم و شهروندان غیرنظامی این کشور،مسئول هستند و باید جوابگو باشند.»

وی بار دیگر خواستار پیدا کردن راه حلی جامع برای پایان دادن به بحران سوریه شد و گفت: «بر اساس قوانین بین المللی، باید حاکمیتی در سوریه سرکار باشد که به حقوق دموکراتیک همه مردم این کشور احترام گذاشته و دربرگیرنده تمامی گروه های سیاسی باشد.»

حملات سنگین نیروهای نظامی به حمص از روز یکشنبه و پس از وتوی قطعنامه توقف خشونت ها در سوریه توسط روسیه و چین، شروع شده است. به گزارش سازمان ملل، بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن طی اعتراض ها در روسیه در ۱۱ ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی کشته شده اند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم روز دوشنبه در قاهره به دولت دمشق هشدار داد دست از خشونت بردارد و گفت که به شدت نگران وضعیت استفاده از خشونت سنگین علیه مردم غیرنظامی است.

شهر حمص که از آن در میان معترضان سوریه به عنوان «پایتخت انقلاب سوریه» یاد می شود، در ۱۱ ماه گذشته صحنه اعتراض ها و حضور سنگین نظامی بوده و حتی بخش هایی از آن به کنترل شورشیان و معترضان مسلح درآمده است.

به گزارش رويترز، روز شنبه در پی حمله نيروهای دولتی سوريه، بيش از ۲۰۰ تن در شهر حمص کشته شدند. منابع خبری می گويند نيروهای سوريه از صبح زود روز دوشنبه حملات سنگين به حمص را از سرگرفته اند.
XS
SM
MD
LG