لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

«سنای آمریکا تحریم های تازه علیه ایران را بررسی می کند»


هری رید، نماینده دموکرات و رییس اکثریت مجلس سنای آمریکا
هری رید، نماینده دموکرات و رییس اکثریت مجلس سنای آمریکا
هری رید، نماینده دموکرات و رییس اکثریت مجلس سنای آمریکا روز سه شنبه گفت، طرحی جدید برای افزایش تحریم ها علیه ایران آماده شده که به زودی در مجلس سنا مطرح خواهد شد. وی گفته هدف این طرح جدید، بانک های خارجی طرف قرارداد نفتی با ایران و شرکت های حمل و نقل نفت خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای رید گفته است، طرح یاد شده شکاف ها و راه فرارهایی که قوانین تحریم قبلی داشته برطرف می کند و اجازه حقوقی برای دور زدن تحریم ها را نخواهد داد. وی افزود، این طرح به مثابه متممی برای تحریم های قبلی خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

آمریکا به طور یکجانبه در چند ماه گذشته تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده که شرکت ها و یا شخصیت های حقیقی و حقوقی که با ایران در حوزه های نفت و انرژی همکاری داشته باشند را از بازار آمریکا قطع خواهد کرد. آمریکا همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و معاملات نفتی ایران را با مشکل روبرو کرده است.

اتحادیه اروپا هم تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است. خدمات الکترونیکی میان بانک ها موسوم به سوییفت هم ارتباط ایران با این شبکه را قطع کرده است.

هری رید، سناتور دموکرات از ایالت نوادا و رهبر اکثریت مجلس سنا گفت: «من به نماینده جمهوریخواهان در مجلس سنا هم این پیام را داده ام که به زودی به آن ها نیاز خواهیم داشت تا با اجماع، به سمت بررسی این طرح حرکت کنیم.»

آقای رید گفت: «طرح های تحریمی که ما در دست بررسی داریم، برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، حفظ امنیت اسرائیل و دفاع از منافع آمریکا، نقشی کلیدی دارد.»

این گزارش می گوید ، طرح یاد شده بر روی فعالیت های بانکی و نفتی ایران متمرکز است و ماه گذشته در کمیته بانکی مجلس نمایندگان تصویب شد. مجلس نمایندگان هم طرح خود را چهار ماه پیش با اجماع کامل تصویب کرد که برای تصویب نهایی، باید در مجلس سنا هم مطرح شده و به رای گذاشته شود.

این طرح هنوز هدف تغییرات و پیشنهادات است و قانونگذاران آمریکایی بندهای مختلفی را در نظر دارند و می خواهند به آن افزود شود. به گزارش رویترز، قطع کامل ارتباط آمریکا با شرکت هایی که با ایران معامله دارند، تحریم کامل شرکت های بیمه که کالاهای ایرانی را بیمه می کنند و همچنین تهدید شرکت های خریدار نفت ایران به این است که ممکن است دستیابی خود به انبار ذخیره نفت آمریکا را از دست بدهند.

هری رید گفت: «توافقی که الان به دست آمده این است که بدون اضافه کردن بند یا موارد پیشنهادی، طرح را تصویب کنیم که همه واکثریت با آن همراه هستند.» با این حال وی افزود که ممکن است سناتورهای جهموریخواه بر افزودن موارد دیگر به این طرح، اصرار کنند.

آقای رید گفت: «در این مقطع، اضافه کردن بند یا مواردی به طرح یاد شده، فقط برنامه رای گیری نهایی آن را به تاخیر خواهد انداخت.»

وزارت خزانه داری آمريکا روز سه شنبه دو شرکت ايرانی، سه عضو نيروی قدس سپاه پاسداران و يک شهروند نيجريه را به اتهام ارتباط با قاچاق سلاح از ايران به خاورميانه و افريقا مورد تحريم قرار داد.
XS
SM
MD
LG