لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

«بازداشت های گسترده در ایران در روز جهانی کارگر»


فعالان کارگری می گویند نيروهای امنيتی و انتظامی از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای تهران، سنندج، اهواز و هفت تپه ممانعت به عمل آورده و شماری را بازداشت کردند.

تلاش برای ممانعت از برگزاری روز جهانی کارگر در ایران، صبح روز جمعه با بازداشت پنج فعال کارگری در شهر سنندج آغاز شد.

اين برای سومين بار بود که نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران مانع از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر توسط تشکل های مستقل کارگری شدند.

در دو سال گذشته، نیروهای امنیتی به ويژه در شهر سنندج مانع برگزاری این مراسم شده و در جريان آنها، شماری از فعالان کارگری بازداشت و محاکمه شدند.

بر اساس گزارش ها، پنج فعال کارگری به نام های صديق کريمی، شريف ساعد پناه، مجيد حميدی، خالد حسينی و ژيان سبحانی، صبح روز جمعه در سنندج بازداشت شدند.

جعفر عظيم زاده، رييس هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران، که عصر روز جمعه در پارک لاله تهران بازداشت شد، با تاييد خبر اين بازداشت به « راديو فردا» گفته بود:« با اين بازداشت ها تلاش کردند تا مانع برگزاری روز جهاين کارگر در سنندج شوند.»

اما شمار بازداشت ها در سنندج افزايش يافت، زيرا به گفته برخی از فعالان کارگری، پنج نفر ديگر از جمله فايق کيخسروی، از فعالان اجتماعی در حوزه حقوق کودک و کارگری، هنگام برگزاری مراسم در عصر روز جمعه بازداشت شدند.

فردين نگهدار، از فعالان کارگری در سنندج، که می گويد شاهد اين بازداشت ها در پارک اميريه اين شهر بوده است، به « راديو فردا» گفت:« حتی پيش از برگزاری مراسم، حضور نيروهای امنيتی در محل کاملا مشهود بود.»

وی افزود:« با اين حال، راس ساعت پنج عصر، مراسم برگزار شد و پس از قرائت قطعنامه و پايان مراسم، شاهد بازداشت پنج تن از فعالان کارگر بودم.»

گزارش های غير رسمی از بازداشت دهها نفر در تهران

در حالی که اين بازداشت ها تاکنون مورد تاييد مقام های رسمی جمهوری اسلامی ايران قرار نگرفته است، برخی گزارش های غير رسمی حاکی از بازداشت دهها نفر در تهران است.

بر اساس بيانيه ۱۰ تشکل مستقل کارگری قرار بود مراسمی در پارک لاله تهران برگزار شود.

بر اساس اين بيانيه، تشکل های مستقل کارگری خواستار زندگی بهتر برای ميليون ها کارگر شده بودند.

افزايش حداقل دستمزدها و توقف اخراج ها از جمله خواسته های کميته برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، اتحاديه آزاد کارگران ايران، هيئت بازگشايی سنديکای کارگران نقاش و تزئينات ساختمان، کانون مدافعان حقوق کارگر، شورای همکاری تشکل ها و فعالين کارگری، کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری، کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، شورای زنان و جمعی از فعالين کارگری، بودند.

با اين همه، مراسم مورد نظر تشکل های مستقل کارگری با ممانعت نيروهای امنيتی، انتضامی و لباس شخصی مواجه شد.

ابوالفضل عابدينی، روزنامه نگار در تهران، در اين خصوص به «راديو فردا» گفت:« ورودی های پارک توسط اين نيروها بسته شده بودند.»

در اين ميان، اتحاديه آزاد کارگران ايران با صدور بيانيه هايی از بازداشت دهها نفر در پارک لاله تهران خبر داده است.

رضا شهابی، از اعضای هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در گفت و گو با « راديو فردا» اين موضوع را تاييد کرد و به اسامی چند نفر از بازداشت شدگان مانند جعفر عظيم زاده، مريم محسنی، بهروز خباز، شاهپور احسانی و غلامرضا خانی اشاره کرد.

وی گفت:« زنان و مردان زيادی بازداشت شدند که من آنها را نمی شناختم.»

اين فعال کارگری احتمال داد که بيش از ۵۰ نفر بازداشت شده اند.

آقای شهابی در اين خصوص توضيحات بيشتری می دهد:« پس از آنکه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر توانستند که در ضلع شرقی آب نمای پارک لاله جمع شوند، با حمله نيروهای اطلاعاتی و انتظامی مواجه شدند که اقدام به بازداشت آنان کردند.»

او اضافه کرد:« کسانی که مقاومت می کردند و نمی خواستند سوار مينی بوس های نيروهای انتظامی شوند، مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند.»

تاکنون منابع خبری جمهوری اسلامی ايران در اين مورد خبری منتشر نکرده اند.

در همين حال، برخی گزارش های تاييد نشده حاکی از ممانعت نيروهای امنيتی از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در اهواز و هفت تپه است.

رييس هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران صبح روز جمعه در پاسخ به این پرسش که چرا مقامات انتظامی و امنیتی مانع از برگزاری این مراسم می شوند، گفته بود:« کارگران از ابتدايی ترين حقوق خود مانند اعتصاب، تجمع و تشکل، محرومند.»

آقای عظيم زاده گفت:« اگر به کارگران فرصت برگزاری مراسم روز اول ماه مه را بدهند، کارگران برای رسيدن به خواسته های به حق خود گام برخواهد داشت.»

به رغم اين رويدادها، در شهر کرمانشاه مراسمی به مناسبت روز جهانی کارگر از سوی تشکل های مستقل کارگری برگزار شد.

اين مراسم در ساعت ۱۰ صبح در مقابل ساختمان استانداری شهر کرمانشاه و با شرکت حدود ۱۵۰ کارگر برگزار شد.

جوانمير مرادی، از اعضای هيئت مديره اتحاديه آزاد کارگران ايران در کرمانشاه، از چگونگی اين مراسم « راديو فردا» گفت:« اين مراسم با فراخوان اتحاديه آزاد کارگران ايران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کارگران کارخانه های چينی کرد، کاشی کرد، پتروشيمی پلی اتيلن سنگين و پتروشيمی اوره و آمونياک کرمانشاه برگزار شده بود.»

مراسم در کرمانشاه، به گفته آقای مرادی، پس از قرائت بيانيه و به دنبال تهديد نيروهای لباس شخصی، در ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه به پايان رسيد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG