لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

محکومیت تازه برای اسانلو به اتهام ارتباط با ضد انقلاب


منابعی در ايران که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به راديو فردا گفته‌اند که منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بار ديگر به زندان محکوم شده است، اما ميزان محکوميت او هنوز مشخص نيست و هنوز به وکلای مدافع و خود او ابلاغ نشده است.

با اين همه بر اساس این گزارش‌ها آقای اسانلو به دليل آنچه « ارتباط با ضد انقلاب» ناميده شده، محکوم شناخته شده است.

محاکمه تازه منصور اسانلو، هفته گذشته در دادگاه انقلاب کرج بدون حضور وکلای او برگزار شده است.

این محاکمه در شرايطی صورت گرفته که سازمان بين‌المللی کار، آی ال او، چند هفته پيش اعلام کرد که قوه قضائيه جمهوری اسلامی با آزادی وی موافقت کرده است.

پيش از اين، دادياری شش دادگاه انقلاب اسلامی شهر کرج، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، را بار ديگر متهم به تبليغ عليه نظام کرده بود.

اين دادسرا در عين حال، وی را از اتهام ارتباط با ضدانقلاب، مبرا دانسته بود.

آقای اسانلو در تير سال ۱۳۸۶ توسط مأموران امنيتی در تهران بازداشت شد و مقام‌های قضايی پس از سه روز انکار بازداشت او، سرانجام زير فشار اتحاديه‌های بين‌المللی کارگری و تشکل‌های کارگری در ايران اعلام کردند که وی در زندان اوين نگهداری می‌شود.

پس از آن، آقای اسانلو به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام» به پنج سال زندان محکوم شد، که هم اکنون در حال گذراندن اين دوره در زندان رجايی شهر کرج است.

مقام‌های قضایی ایران تاکنون در مورد محاکمه مجدد اين فعال کارگری و نيز اعاده اتهام ارتباط با ضد انقلاب عليه وی توضيحی نداده‌اند.

منصور اسانلو پيش از سال ۱۳۸۶ نيز سابقه بازداشت دارد. او نخستين بار پس از اعتراض‌های کارگری در دی ماه ۱۳۸۴ بازداشت شد و بيش از هشت ماه زندانی بود.

پس از آن، منصور اسانلو در آبان ۱۳۸۵ به مدت يک ماه زندانی بود.

علاوه بر آقای اسانلو، ابراهيم مددی و رضا شهابی، دو عضو هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نيز زندانی هستند.

بازداشت اعضای اين تشکل کارگری و نيز ساير فعالان کارگری با اعتراض‌های تشکل‌های کارگری ديگر در ايران و نيز اتحاديه‌های بين‌الملی کارگری مواجه شده است.

در آخرين مورد از اين اعتراض‌ها، اتحاديه آزاد کارگران ايران خواستار آزادی فعالان کارگر زندانی شد.

اين اتحاديه کارگری در بيانيه خود به اين مناسبت به نام‌های منصور اسانلو، ابراهيم مددی، رضا شهابی، بهنام ابراهيم‌زاده و مهدی فراهی شانديز اشاره کرده است.

با اين همه، اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد که بازداشت فعالان و رهبران کارگری، هيچ خللی در اراده آنان برای دستيابی به حقوق انسانی طبقه کارگر ايجاد نخواهد کرد.

در عرصه بين‌المللی نيز ديويد کاکرافت، دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، و شرن بارو، دبيرکل جديد کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری، چند روز پيش در بيانيه‌ای مشترک خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار آزادی فوری و بی‌قيد و شرط آقای اسانلو و ساير فعالان کارگر زندانی شدند.
XS
SM
MD
LG