لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

درخواست آیت الله بیات زنجانی برای پایان اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سياسی


آيت الله اسدالله بيات زنجانی، از مراجع تقليد حامی اصلاح طلبان، خواستار پايان اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سياسی در زندان اوين شد.

اين ۱۷ زندانی سياسی در اعتراض به بدرفتاری و توهين ماموران و زندانبانان و نيز شرايط نامناسب زندان از دوشنبه هفته پيش دست به اعتصاب غذا زدند.

اين ۱۷ زندانی؛ علی مليحی، بهمن احمدی امويی، حسين نورانی نژاد، عبدالله مومنی، علی پرويز، حميدرضا محمدی، جعفراقدامی، بابک بردبار، ضيا نبوی، ابراهيم بابايی، کوهيار گودرزی، مجيد دری، مجيد توکلی، کيوان صميمی، غلامحسين عرشی و محمد حسين سهرابی‌راد هستند.

از ميان اين ۱۷ زندانی سياسی، که در اعتراض به شرايط زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، بهمن احمدی امويی، کيوان صميمی و مجيد توکلی از خوردن آب نيز پرهيز می‌کنند که نسبت به سلامتی آنها به شدت ابراز نگرانی شده است.

آيت الله بيات زنجانی در پاسخ به نامه جمعی از خانواده های زندانيان سياسی وقايع اخير به مراجع تقليد با انتقاد شديد از بازداشت های بيش از يک سال اخير در ايران، بدرفتاری با زندانيان سياسی، اخذ اعتراف به زور و نيز هتک حرمت آنان گفت که « اين گونه اعمال، غير حقوقی، غير قانونی و غيرشرعی هستند.»

اين مرجع تقليد، تکليف اين ۱۷ زندانی سياسی را شکستن اعتصاب غذای شان دانست.

اخيرا جمعی از خانواده‌های اين زندانيان سياسی در نامه‌ای به مراجع و علما، از آنان خواستند به دليل بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های زندانيان، به وضعيت اعتصاب کنندگان رسيدگی کنند.

همچنين وبسايت « کلمه»، نزديک به مير حسين موسوی، روز جمعه گزارش داد که گروه « همگرايی سبز جنبش زنان ايران» در پيامی به مسئولان زندان اوين، هشدار دادند که به مطالبات ۱۷ زندانی سياسی ای که در اعتصاب غذا و در سلول های انفرادی هستند، پاسخ دهند و نگذارند فاجعه ای دلخراش و ناگوار رخ دهد.

بر اساس اين گزارش، در نشست همگرايی سبز جنبش زنان ايران با حضور زهرا رهنورد، مينو مرتاضی لنگرودی، پروين فهيمی ، نوشين احمدی خراسانی و جمعی از مادران صلح و طيف های مختلف فکری جنبش زنان ايران، از وضعيت ناگوار ۱۷ زندانی سياسی در حال اعتصاب ابراز نگرانی شد.

آنها از اين زندانيان خواستند اعتصاب غذای خود را بشکنند.

پيشتر، ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، با صدور پيامی از اين ۱۷ زندانی سياسی خواست به اعتصاب خود پايان دهند.

وی که در روزهای اخير بارها نسبت به وضعيت‌ زندانيان سياسی ابراز نگرانی کرده است، با توصيف اين ۱۷ زندانی سياسی به عنوان «عزيزان ملت و پيشتازان جنبش سبز» گفت: « اکنون که پيام شما و خانواده‌های مبارزتان در سطح جهان و داخل کشور منتشر شده است، مردم نگران سلامتی شما به عنوان سرمايه‌های سبز کشورند.»

آقای موسوی همچنين از مسئولان زندان‌ها نيز ‌خواست که حقوق همه زندانيان را بر اساس همان قوانين و آئين نامه‌های ناقص موجود محترم شمارند و بيش از اين، به گفته او، آبرو و حيثيت ايران را در پيش ملت‌های جهان در معرض حراج نگذارند.

روز پنجشنبه، جبهه مشارکت نيز از هواداران جنبش سبز ايران دعوت کرد که به نشانه همبستگی با اين زندانيان سياسی روز شنبه دست به اعتصاب غذا بزنند.
XS
SM
MD
LG