لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

میشل باشلت، نامزد چپگرایان برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد


ميشل باشلت،‌ برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی
ميشل باشلت،‌ برنده انتخابات ریاست جمهوری شیلی
ميشل باشلت،‌ نامزد حزب سوسياليست شيلی روز يکشنبه با کسب بيش از ۶۲ درصد آراء در دوردوم انتخابات رياست ‌جمهوری اين کشور بر رقيب محافظه‌کار خود پيروز شد.
به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ اين برای نخستين بار پس از سال ۱۹۸۹ ميلادی است که يک نامزد انتخابات رياست جمهوری با اين ميزان رای پيروز شده است.
‌در سال ۱۹۸۹ ژنرال آگوستو پينوشه از قدرت کناره گيری کرد و نخستين انتخابات دموکراتيک پس از سال ها ديکتاتوری نظاميان در شيلی برگزار شد.‌
ميشل باشلت در دور نخست انتخابات رياست‌جمهوری شيلی که حدود يک ماه پيش برگزار شد، ۴۷ درصد آراء را به دست آورده بود.
او در اين انتخابات از حمايت اتحاديه‌های کارگری و دانشجويی و نيز احزاب و سازمان‌هايی مانند حزب کمونيست برخوردار شده بود.
ميشل باشلت بين سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ميلادی نيز ریيس‌جمهوری شيلی بود، ولی بر اساس قانون اساسی اين کشور، امکان تصدی اين سمت برای دو دوره متوالی را نداشت.
او پس ازاعلام پيروزی‌اش قول داد که به برنامه‌های خود برای تغيير نظام آموزشی و نيز ماليات‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی شيلی عمل خواهد کرد.
ریيس جمهوری جديد شيلی که در جمع هوادارانش سخن می‌گفت،‌ افزود:‌ زمان برای شروع تغيير و تحول در شيلی فرا رسيده است.
او همچنين به سيستم ناعادلانه آموزشی در این کشور اشاره کرد که بر اساس قول‌های انتخاباتی‌اش بايد متحول شود.
به نوشته رويترز،‌ مدارسی که دارای کيفيت آموزشی بالا هستند تنها برای کسانی که توانايی پرداخت شهريه آنها را دارند،‌ در دسترس هستند.
همين موضوع باعث شد که دانشجويان و دانش آموزان در ماه‌های اخير تظاهرات گسترده‌ای عليه اين وضعيت برگزار کنند.
در اين ميان، ‌هکرها مدت کوتاهی پس از اعلام پيروزی ميشله باچلت،‌ سايت وزارت آموزش شيلی را هک کردند و در پیامی به او نسبت به انجام نشدن تغيير در سيستم آموزشی کشور هشدار دادند.
در اين پيام نوشته شد که او در صورت اجرا نکردن قولش بايد در انتظار تظاهرات در سال آينده ميلادی باشد.
به نوشته رويترز،‌ يکی از برنامه‌های خانم باچلت کم کردن فاصله عميق در جامعه شيلی است؛‌ جامعه ای که اکثريت آن از مزايای اقتصادی و اجتماعی برخوردار نيست.
بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی،‌ شيلی در رده آخر ۳۴ عضو اين نهاد در زمينه نابرابری اجتماعی است. اين در حالی است که بر اساس آمارها، شيلی يکی از ثروتمندترين کشورهای آمريکای لاتين به شمار می‌رود.
در اين زمینه، سناتور ريکاردو لاگوس، از ائتلاف حامی ميشل باشلت در انتخابات رياست جمهوری شيلی به رويترز گفت:‌ خانم باچلت بر کشوری حکومت خواهد کرد که خواستار تغيير است.
از ديگر برنامه‌های ریيس جمهوری جديد شيلی، ‌تغيير در قانون اساسی و نيز سيستم انتخاباتی اين کشور است که در زمان ديکتاتوری ۱۷ ساله ژنرال پينوشه تدوين شده بود.
به نوشته رويترز،‌ خانم باشلت در شرايطی به رياست جمهوری شيلی انتخاب شد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی اين کشور در پايان سال جاری ميلادی به چهار و دو دهم درصد برسد. رشد اقتصادی شيلی در سال گذشته ميلادی، پنج و شش دهم درصد بود.
در عين حال، پيش بينی‌ها حاکی است که اين رشد در سال ۲۰۱۴ ميلادی بين سه و ۷۵ صدم تا چهار و ۷۵ صدم درصد باشد.
اما در مورد ماليات‌ها،‌ هواداران ریيس جمهوری جديد شيلی می‌گويند او در نظر دارد با تغيير در سيستم مالياتی کشور،‌ از جمله افزايش پنج درصدی ماليات شرکت‌های بزرگ، به نفع تامين هزينه‌های اجتماعی اقدام کند.
در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری ريانووستی، تاکنون رهبران ونزوئلا، آرژانتين، مکزيک و السالوادور پيروزی خانم باچلت در انتخابات رياست جمهوری شيلی را تبريک گفته‌اند.
XS
SM
MD
LG