لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ششمین دستور احمدی‌نژاد برای استخدام ۲۳ هزار پرستار


معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز يکشنبه با اشاره به صدور مجوز استخدام ۲۳ هزار پرستار از سوی رئیس‌جمهور، اعلام کرد که اين وزارتخانه منتظر ابلاغ بودجه آن برای استخدام پرستاران از سوی معاونت نظارت راهبردی رياست جمهوری است که در سال جاری اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن امامی رضوی گفت‌: استخدام همه اين ۲۳ هزار پرستار به صورت يکجا انجام نمی‌شود، بلکه به تدريج و احتمالاً در يک فرآيند شش ماهه و با توجه به اعلام نياز دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نيز پنجشنبه گذشته وعده داده بود که دستور رئيس‌جمهور مبنی بر استخدام ۲۳ هزار پرستار «همين امسال» اجرا ‌شود، اما اضافه کرده بود: «ممکن است تمام ۲۳ هزار نفر امسال استخدام نشوند.»

بحث‌های مربوط به استخدام ۲۳ هزار پرستار در شرايطی مطرح شده است که پيش از اين، محمود احمدی‌نژاد، پنج بار مجوز استخدام هزاران پرستار برای رفع کمبود پرستار صادر کرده بود.

اين در حالی است که شمس‌الدين شمس، رئيس شورای عالی نظام پرستاری، در روزهای نخست آذرماه گفته بود که دولت با استخدام ۲۳ هزار پرستار مخالفت کرده است.

در اين حال، موضوع استخدام ۲۳ هزار پرستار چند روز پس از درخواست سازمان نظام پرستاری برای برگزاری چند تجمع در اعتراض به استخدام نشدن اين تعداد پرستار ابراز شده است.

غضنفر ميرزابيگی، رئيس کل سازمان نظام پرستاری، روز ۱۳ آذرماه گفت که خواسته‌های پرستاران به طور رسمی از طريق مجامع قانونی پيگيری می‌شود و افزود: «درخواست تجمع پنج مرحله‌ای به استانداری تهران داده می‌شود و اين سازمان تا دو هفته برای موافقت با درخواست تجمع يا حل مشکل منتظر می‌ماند.»

درخواست برای استخدام ۲۳ هزار پرستار در شرايطی صورت می‌گيرد که بر اساس استانداردها، به ازای هر تخت بيمارستانی بايد ۱.۸ پرستار وجود داشته باشد.

اما به گفته رئيس کل سازمان نظام پرستاری، اين استاندارد برای بيمارستان‌های ايران رعايت نشده است.

در اين ميان، جامعه پرستاری ايران خواسته‌های ديگری نيز دارد. از جمله اين خواسته‌ها، کاهش ساعت کار پرستاران، محاسبه ضريب ۱.۵ برای نوبت‌های شب و ايام تعطيل، ممنوعيت کار بيش از ۱۲ ساعت متوالی، پرداخت حقوق و مزايا به صورت ترکيبی از دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد و محسوب شدن پرستاری در زمره مشاغل سخت و زيان‌آور است.
XS
SM
MD
LG