لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

«تجمع در ۲۵ شهر برای جلب افکار عمومی جهانی به زندانیان ایرانی است»


با آغاز اعتصاب غذای شماری از زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین و رجایی شهر، کمپین اعتراض سبز، یکی از تشکل‌های مدنی خارج از ایران، از آنان حمایت کرد.

کمپین اعتراض سبز در بیانیه خود اعلام کرد که در محکومیت مرگ هاله سحابی و هدی صابر و نیز حمایت از زندانیان سیاسی اعتصابی، روز شنبه تظاهراتی در بیش از ۲۵ شهر جهان، در کشورهای سوئد، ایتالیا، کانادا، مالزی، بریتانیا، فرانسه، اتریش، هلند، مجارستان، آلمان، جمهوری چک، آمریکا، سنگاپور و استرالیا، برگزار خواهد کرد.

مصطفی خسروی، از اعضای این کمپین در ایتالیا، در مورد این حرکت اعتراضی به رادیو فردا می‌گوید:

مصطفی خسروی: بعد از شهادت مرحوم هاله سحابی و اعتصاب غذای مرحوم هدی صابر که منجر به شهادت او نیز شد، جمعی از فعالان جنبش سبز در شهرهای مختلف دنیا تصمیم گرفتند در اعتراض به این اتفاقات و در حمایت از جنبش سبز و مردم ایران که تحت ظلم هستند، یک حرکت هماهنگ را به صورت مدون برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی به اینجا ختم شد که روز شنبه ۲۵ ژوئن، این افراد در میدان‌های اصلی شهرهای مختلف دنیا حاضر شوند با نمادهای سیاه به عنوان «موج سیاه» و اعتراض و عزاداری خود را از اتفاقاتی که در ایران رخ داده است، به جامعه جهانی نشان دهند و همچنین حمایت خود را از زندانیانی که در ایران دست به اعتصاب غذا زدند، اعلام کنند.

فکر می‌کنید این گونه حرکت‌ها چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

اخبار ایران در چند ماه اخیر تحت تاثیر وقایعی که در لیبی و سوریه در حال رخ دادن است، قرار گرفته و شاید خیلی‌ها نتوانستند اخبار ایران را پیگیری کنند. به نظر می‌رسد که خیلی از رسانه‌ها حساسیت خود را نسبت به وقایعی که در داخل ایران و به ویژه زندان‌ها رخ می‌دهد، از دست داده‌اند. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم برای اینکه یک بار دیگر صدای خود را به رسانه‌ها، مجامع بین المللی، دولت‌ها و مردم دنیا برسانیم و صدای اعتراض مردم ایران را منعکس کنیم و برای اعلام حمایت از زندانیان سیاسی که در زندان‌ها هستند، این کمپین را انجام دهیم تا یک بار دیگر جامعه جهانی نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در ایران حساس شود.

امیدواریم با انتخاب آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در ایران بتوانیم مانع وقوع فجایع در زندان‌های ایران شویم و راهگشای آزادی زندانیان سیاسی باشیم.

با توجه به تجارب گذشته، آیا این حرکت‌های اعتراضی موفقیت آمیز بوده و از حمایت تشکل‌های خارج از کشور هم برخوردار شده است؟

بله، اکثر کمپین‌های بین المللی که با برنامه ریزی برگزار شده، توانسته است که حمایت جامعه جهانی، انجمن‌ها و گروه‌های غیر دولتی از جمله سازمان عفو بین الملل و نهادهای حقوق بشری و مردمی را جلب کند.

اگر شما سابقه فعالیت‌های کمپینی در دو سال گذشته را بررسی کنید، می‌بینید اکثر گروه‌های فعال جامعه مدنی در اروپا و آمریکا و دنیای آزاد همیشه نسبت به این مسایل حساسیت خود را نشان داده‌اند و اعمال نظر کردند. حتی به جرأت می‌توان گفت انتخاب گزارشگر ویژه سازمان ملل و در دستور کار قرار دادن چنین موضوعی، بعد از ده سال برای ایران، نشان‌دهنده اثرگذاری اعتراض‌های مردم ایران در خارج از کشور و خواست عمومی آن‌ها بوده است و امیدواریم باز هم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG