لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

اعتراض‌ها به انتصاب متهم کهریزک به ریاست صندوق تامین اجتماعی


سعید مرتضوی، نماینده ویژه رئیس جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز شنبه به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.

اما هنوز ساعاتی از برگزاری جلسه معارفه سعید مرتضوی نگذشته بود که موج اعتراض‌ها به این اقدام آغاز شد.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به خاطر این انتصاب به صورت غیر رسمی تحویل هیئت رئیسه مجلس شده است.

محمدرضا باهنر به خبرگزاری فارس گفت که در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود، استیضاح اعلام وصول خواهد شد.

او به نام نمایندگانی که قصد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارند، اشاره نکرد.

نایب رییس مجلس پیشتر اعلام کرده بود که مجلس به طور قاطع مخالف انتصاب سعید مرتضوی است و گفته بود: بهتر است رئیس جمهور از انتصاب سعید مرتضوی به این سمت خودداری کند.

همزمان، به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایلنا، پرویز سروری، یکی از نمایندگان مجلس، با انتقاد از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی گفت که سوابق او هیچ تناسبی با این مسئولیت ندارد.

وی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا دیر نشده، این انتصاب را پس بگیرد یا اینکه سعید مرتضوی داوطلبانه کنار برود.

پرویز سروری گفت که راه دوم، هزینه کمتری خواهد داشت و تهدید کرد در صورت کنار گذاشته نشدن مرتضوی٬ جمعی از نمایندگان مجلس، طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را که متن آن تهیه شده و به امضای نمایندگان مجلس رسیده است، قطعا پیگیری خواهند کرد.

معترضان نداشتن تخصص در مدیریت سازمانی مانند صندوق تامین اجتماعی را دلیل مخالفت خود می‌دانند.

این در حالی است که از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود.

در این بازداشتگاه، چند تن از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بر اثر شکنجه کشته شدند.

سعید مرتضوی در آن هنگام، دادستان عمومی و انقلاب تهران بود و پس از افشای کشته شدن حداقل چهار تن در بازداشتگاه کهریزک از سمت خود عزل شد.

اعتراض‌ها به انتصاب سعید مرتضوی به مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی تازگی ندارد و پیش از آن نیز شماری از نمایندگان مجلس و نیز برخی از فعالان و تشکل‌های کارگری با این اقدام مخالفت کرده بودند.

با این همه، به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به انتصاب سعید مرتضوی گفت: انتصاب مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی توسط وزرا و رئیس جمهور انجام می‌شود و نیازی به اظهار نظر مردم نیست.

او افزود:ار قانونی خود را دارد که پایبند آن قوانین هستیم و از چهارچوب قانونی برای انتصا انتصاب مدیرعامل، ساز و کب استفاده می‌کنیم.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی اکبر حیدری فرد، مشاور سعید مرتضوی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعلام کرد: مخالفت‌ها با انتصاب مرتضوی، امتداد موضعگیری‌های مغرضانه علیه انتصابات رییس جمهوری است و گفت: شایعه پراکنی برخی رسانه‌ها علیه انتصاب مرتضوی پیگیری قضایی می‌شود.

صندوق تأمین اجتماعی، یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که کارگران مزد و حقوق بگیر و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

جمعیت تحت پوشش صندوق، بیش از ۱۰ میلیون تن، از جمله دو میلیون مستمری بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه ‌شدگان، جمعیت تحت پوشش آن برای خدمات درمانی به بیش از ۳۲ میلیون تن می‌رسد.

همچنین به نوشته کانون مدافعان حقوق کارگر، سازمان تامین اجتماعی، بزرگ‌ترین موسسه اقتصادی است که تنها ۳۰ میلیارد دلار از دولت طلبکار است.
XS
SM
MD
LG