لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

دوره «بصیرت‌افزایی و جریان‌شناسی» برای نیروهای نظامی ایران


يکی از فرماندهان نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که هفت هزار نفر از فرماندهان، مديران و افسران اين نيرو از سراسر ايران در دوره آموزشی «جريان‌شناسی و بصيرت‌افزايی» شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نوری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده نيروی انتظامی، مدت اين دوره را يک هفته و محل برگزاری آن را شهر قم اعلام کرد.

وی همچنين گفت که اين دوره‌های آموزشی در ۱۶ هفته برای تمامی فرماندهان انتظامی سطح پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها تا رده‌های بالا، مديران، دانشجويان و افسران انتظامی برگزار می‌شود و آنان در قالب گروه‌هايی در اين آموزش‌ها شرکت می‌کنند.

محسن سازگارا، تحليل‌گر سياسی در آمريکا، با اشاره به اين که در جريان مقابله با تظاهرات خيابانی مخالفان «مردم ديدند که نيروی انتظامی در بسياری اوقات با آنها همراهند و نمی‌توانند ابزار سرکوب باشند» به راديوفردا می‌گويد: «پرسنل نيروی انتظامی و فرماندهان آنها، مانند پرسنل و پاره‌ای از فرماندهان سپاه پاسداران يا ارتش، از جنس بدنه مردم ايران هستند و مانند اکثريت ملت ايران اين روزها با مشکلات مختلفی مواجهند و جان‌شان به لب رسيده است، مشکل و مسئله دارند.»

آقای سازگارا به اين پرسش که آيا برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند اهداف حاکميت را برای منسجم کردن نيروهای انتظامی و نظامی از لحاظ ايدئولوژيک و سياسی برای مقابله با مخالفان تحقق ببخشد، این طور پاسخ می‌دهد: «اين تئوری آقايان است. اين حرف‌هايی که آنان درباره ولايت فقيه می‌زنند، نوع دينی که تبليغش را می‌کنند و شخصيتی که به رهبرشان می‌دهند، موجب گريز اين نيروها خواهد شد و وقتی همين ماموران نيروی انتظامی در سطح جامعه بيايند و ببينند که مردم چه طور با فقر و گرسنگی دست به گريبانند و خانواده خودشان درگير اين مشکلاتند، طبعا تبليغات حکومت نقش بر آب خواهد شد.»

دوره بصيرت‌شناسی و جريان‌شناسی در نيروی انتظامی در شرايطی برگزار می‌شود که فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش در ماه‌های اخير از تاثيرپذيری برخی از نيروهای نظامی از مخالفان دولت سخن گفته بودند.

از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در مردادماه سال جاری، برای نخستين بار پس از آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری به حمايت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد و گفت: اقناع اين دسته از پاسداران بهتر از «حذف» آنان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با پاسداران «حامی فتنه» برخورد نشد، گفت: «خيلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و اين بهتر از برخورد فيزيکی و حذف است.»

فرمانده سپاه پاسداران به تعداد و ميزان مخالفت در درون سپاه پاسداران اشاره نکرد، اما در دوران مبارزه‌های انتخاباتی ميرحسين موسوی، شماری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران از او حمايت کرده بودند.

محسن رشيد، رئيس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و محمد عزلتی مقدم، رئيس کميته ايثارگران ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، از جمله اين فرماندهان بودند که می‌توان به حمايت آنها از ميرحسين موسوی اشاره کرد؛ احمد عزلتی مقدم، حتی در رويدادهای پس از انتخابات به زندان افتاد.

در اين ميان، خانواده‌‌های فرماندهان برجسته‌ای چون همت، باکری و زين‌‌الدين پيش از انتخابات با صدور بيانيه‌ای از ميرحسين موسوی در انتخابات حمايت کرده بودند.

در این حال، چنین وضعیتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز وجود داشت و سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده‌کل ارتش، اشاره کرده است که سال گذشته، در اتاق برخی از سربازان، عکس‌هايی از، به گفته او، «سران فتنه» نصب شده بوده است.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG