لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

انتقال شماری از زندانیان اعتصابی به مراکز درمانی


شماری از زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین و رجایی شهر که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در روزهای اخیر به بهداری‌های این دو زندان و نیز بیمارستان‌های مدرس و قلب تهران منتقل شده‌اند.

به دنبال مرگ هاله سحابی در مراسم خاکسپاری عزت الله سحابی، فعال ملی- مذهبی، و همچنین مرگ هدی صابر، نویسنده و فعال سیاسی زندانی، اعتصاب غذا در زندان اوین، از روز شنبه هفته گذشته، و در زندان رجایی شهر، از پنجشنبه گذشته آغاز شد.

مسعود باستانی و عیسی سحرخیز، روزنامه نگاران زندانی، به دلیل وضعیت نامناسب ناشی از اعتصاب غذا به بهداری زندان رجایی شهر کرج منتقل شده‌اند.

این دو زندانی سیاسی همراه با کیوان صمیمی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت‌الله طبرزدی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز، با ابراز نگرانی از خبر انتقال پدرش به بهداری زندان رجایی شهر به رادیو فردا می‌گوید: «پدرم که مرتبه قبل نیز اعتصاب غذا کرده بود، شرایط خیلی بد جسمی داشت و در جریان آن، بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرد.»

وی می‌افزاید: «این اعتصاب غذا برای قلب آقای سحرخیز و نیز ناراحتی‌هایی که در زندان به آنها دچار شده، خطرناک است.»

فرزند آقای سحرخیز، مسئولیت اتفاقات اخیر را شخص آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌داند که به گفته او، می‌گذارد با زندانیان سیاسی بدرفتاری شود.

در این میان گزارش وبسایت کلمه حاکی از انتقال مشاور میر حسین موسوی، و مهدی کریمیان اقبال، فعال سیاسی، به بیمارستان مدرس تهران است.

پیشتر، محسن امین‌زاده، معاون سابق وزیر امور خارجه و فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز به دلیل وخامت حالش به بخش سی سی یو بیمارستان مدرس منتقل شده بود که به گفته همسرش، شنبه شب به بخش سی سی یو بیمارستان قلب تهران انتقال یافت.

مهناز اصغر‌زاده همچنین به رادیو فردا گفت که حال آقای امین‌زاده بهتر از روز شنبه است.

در همین حال، وبسایت کلمه، گزارش داد که محسن امین‌زاده گفته است که اعتصاب غذای خود را نمی‌شکند و تا زمانی که سایر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتصاب غذا هستند، وی هم در اعتصاب غذا باقی می‌ماند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد انتقال تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی اعتصابی زندان اوین، مانند بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی و ابوالفضل قدیانی، به بهداری این زندان انتشار یافته بود.

دیگر زندانیانی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند، حسن اسدی ‌زیدآبادی، عماد بهاور، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌ الله عرب سرخی، محمد رضا مقیسه و محمد داوری هستند.

مریم شربتدار قدس، همسر آقای عرب سرخی، در مورد آخرین اطلاعی که از وضعیت وی دارد، به رادیو فردا می‌گوید: «هیچ خبری از حال ایشان نداریم، چون تماسی با او و سایر زندانیان سیاسی نداریم و آنها هم از تلفن محرومند و تماسی با ما ندارند.»

همسر آقای عرب سرخی با ابراز نگرانی از اخبار منتشر شده در مورد انتقال شماری از زندانیان سیاسی اعتصابی به بیمارستان‌ها و بهداری‌های زندان‌های اوین و رجایی شهر می‌افزاید: «این نگرانی من مانع از این نیست که بخواهم آقای عرب سرخی، اهدافش را که مقدس می‌دانم، پیگیری نکند.»

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی واکنشی نشان نداده‌اند، ولی برخی از رسانه‌های نزدیک به جریان تندروی اصولگرایان، اعتصاب غذای زندانیان سیاسی را «ادعا» دانسته‌اند.

در این زمینه، روزنامه کیهان روز یکشنبه نوشت: «آنچه در حال رخ دادن است روزه سیاسی است، چرا که زندانی‌ها هم افطاری می‌خورند و هم سحری!»

در این حال، وبسایت کلمه گزارش داد که سه زندانی سیاسی کرد در زندان رجایی شهر نیز از ۲۴ روز پیش نیز در اعتصاب هستند.

النور خضری، کامران شیخی و ابراهیم سیدی در اعتراض به شرایط نگهداری شان و اینکه در میان زندانیان عادی با جرایمی همچون تجاوز به عنف، قتل و قاچاق مواد مخدر هستند، دست به این اعتصاب زده‌اند. بر اساس اصل تفکیک جرایم، این زندانیان باید درمیان زندانیان سیاسی که جرایمی مشابه دارند نگهداری شوند.

از سوی دیگر، همزمان با این اعتصاب‌ها، شماری از فعالان مدنی خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

کوهیار گودرزی، رشید اسماعیلی، علی قلی‌زاده و امیر شیبانی‌زاده از جمله این فعالان مدنی هستند که اعتصاب غذا کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG