لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

«۸۰ متخصص ایرانی» در روسیه برای استفاده از اس-۳۰۰ آموزش می‌بینند


انتقال سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران از ژانویه آینده، اواسط دی ماه آغاز می‌شود و روسیه ۸۰ متخصص ایرانی را برای استفاده از این سامانه دفاعی آموزش خوهد داد. این گزارش را خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع نظامی-فنی نوشته است.

بر اساس گزارش روز جمعه خبرگزاری ایتارتاس، روند انتقال بخشی سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ از ژانویه ۲۰۱۶ آغاز می‌شود و در فوریه همین سال کامل خواهد شد.

منبع مورد اشاره ایتارتاس همچنین گفته است که بخش دوم این سامانه دفاعی تابستان سال آینده به ایران منتقل می‌شود و به این ترتیب روسیه تعهداتش را در مورد تأمین اس-۳۰۰ برای ایران به انجام خواهد رساند.

ایتارتاس همچنین در گزارش جداگانه‌ای نوشته است که روسیه «۸۰ متخصص نظامی ایرانی» برای استفاده از سامانه اس-۳۰۰ آموزش خواهد داد.

این آموزش‌ها که از ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد، در یک دوره چهارماهه در آکادمی مهندسی نظامی موژائیسکی برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش ایتارتاس هزینه این آموزش‌ها بخشی از قرارداد انتقال سامانه اس-۳۰۰ به ایران است و به این ترتیب در ماه می ۲۰۱۶، اردیبهشت ۹۵، ایران ۸۰ متخصص کاربری اس-۳۰۰ خواهد داشت.

پیشتر در اوائل آذرماه ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور نظامی و فنی، عنوان کرده بود که قرارداد ایران و روسیه برای تحویل دادن این سامانه‌ها «در حال اجراست».

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۷ قرارداد خرید پنج سیستم اس ۳۰۰ را امضا کردند، اما در پاییز سال ۲۰۱۰ و تحت تأثیر تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ‌دیمیتری مدودف رئیس‌‌جمهور وقت روسیه، فروش این سیستم‌ها را به حالت تعلیق در آورد.

بدین ترتیب قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری میان دو کشور فسخ شد. پس از فسخ این قرارداد جمهوری اسلامی در یک دادگاه بین‌المللی از روسیه شکایت کرد و به دلیل نقض قرارداد خواهان دریافت چهار میلیارد دلار غرامت شد.

با این حال در فروردین امسال و پس از پدیدار شدن نشانه‌هایی از احتمال توافق هسته‌ای ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در فرمانی ممنوعیت فروش سیستم‌ اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG