لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

العربیه: ۳۲ تن در عربستان به جاسوسی برای ایران متهم شده‌اند


چند نیروی ویژه پلیس عربستان، در جریان یک مانور امنیتی در نزدیکی مکه
چند نیروی ویژه پلیس عربستان، در جریان یک مانور امنیتی در نزدیکی مکه

شبکه خبری العربیه، روز یکشنبه در گزارشی نوشت که دادگاه ویژه جنایی ریاض در عربستان سعودی، ۳۲ تن، از جمله یک شهروند ایرانی و یک شهروند افغان را به جاسوسی برای سرویس‌های امنیتی ایران متهم کرده است.

در گزارشی که در وب‌سایت این تلویزیون غیردولتی عربستان سعودی منتشر شده، آمده است که دادگاه ویژه جنایی ریاض، روز یکشنبه فهرست اتهام‌هایی را که دفتر بازپرسی و دادستانی عمومی عربستان متوجه این افراد کرده، منتشر کرده است.

این گزارش به زمان و نحوه بازداشت این افراد اشاره نمی‌کند، اما می‌نویسد متهمان شامل سی شهروند عربستان سعودی از منطقه قطیف در شرق این کشور، و یک ایرانی و یک افغان هستند.

این گزارش می‌نویسد که دادستانی عربستان شش اتهام را متوجه بازداشت شد‌گان کرده که از جمله این اتهامات، دیدار برخی از آنها با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است. بر اساس اعلام دادستانی، این دیدار با حضور برخی از نیروهای امنیتی ایران، انجام شده، و در آن از اعتراض‌ها و شورش‌ها در منطقه قطیف حمایت شده است.

تأسیس یک گروه جاسوسی با همدستی نیروهای امنیتی ایران، و تهیه «اطلاعات مهم و خطرناک» در ارتباط با حوزه نظامی، افشای اطلاعات محرمانه در مورد راهبردهای دفاعی، و پیگیری اقدامات خرابکارانه علیه منافع حیاتی و اقتصادی کشور، از دیگری اتهاماتی است که متوجه این افراد شده است.

این افراد همچنین متهم شده‌اند که افرادی را که در استخدام تأسیسات دولتی بوده‌اند، برای جاسوسی به نفع نیروهای امنیتی ایران، به کار گرفته‌اند و آنها را برای ارسال گزارش‌های رمزگذاری شده به دستگاه امنیتی ایران از طریق ایمیل و با استفاده از یک نرم‌افزار رمز‌گذاری آموزش داده‌اند.

ارتکاب اقدام خصمانه علیه عربستان سعودی، و خیانت به کشور و پادشاه آن، و نیز نگهداری از کتاب‌ها و نشریات ممنوعه، دستگاه‌های کامپیوتری که ممکن است به امنیت عربستان سعودی ضربه بزند، از دیگر اتهاماتی است که دادستانی عربستان سعودی در این فهرست اتهامی قرار داده است.

جزئیات دیگر در مورد هویت هیچیک از متهمان منتشر نشده، و گزارشی نیز از واکنش اولیه دولت‌هایی ایران و عربستان در این زمینه در دست نیست.

چندی پیش نیز روزنامه «سعودی گازت» در گزارشی مدعی شد که چهار شهروند ایرانی به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» در این کشور محاکمه خواهند شد.

این گزارش که به جزئیات زیادی اشاره نمی‌کرد، نوشته بود که این افراد در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دستگیر شده‌اند.

منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی، پایگاه اصلی اقلیت شیعه این کشور است و اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر النمر، روحانی سرشناس شیعی، اعتراض‌هایی را در این منطقه بر انگیخته بود.

اعدام این روحانی معترض، همچنین با واکنش شدید ایران روبه‌رو شد، و در عین حال حمله «افراد خودسر» به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، به قطع روابط عربستان سعودی با ایران انجامید.

به دنبال قطع رابطه دو کشور، آمریکا، اروپا و سازمان ملل نسبت به تبعات افزایش تنش در منطقه و تأثیر آن بر روند صلح در سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند، و برخی کشورها از جمله پاکستان ابراز آمادگی کرده‌اند برای بهبود روابط دو کشور میانجی‌گری کنند.

در همین حال شاهزاده ترکی الفیصل روز یکشنبه بر اهمیت گفت‌وگو میان ایران و عربستان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری خلیج، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان که در نشست انستیتوی بیروت در ابوظبی سخن می‌گفت که ما از ایده گفت‌وگوهای منظم میان عربستان سعودی و ایران، حمایت می‌کنیم.

ترکی الفیصل تأکید کرده که گفت‌وگوی دوجانبه ایران و عربستان سعودی، به شکلی مستدل، تحرکی بسیار مهم در سیر تکاملی خاورمیانه در حوزه‌های ژئوپولتیک، اجتماعی و اقتصادی را نمایندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG