لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

وزارت کشور: نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات کاملاً بومی است


در ادامه اختلاف نظرهای وزارت کشور و شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات، قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به اظهارات محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، گفت که نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات «کاملاً بومی» است و از چین یا کره وارد نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری روز دوشنبه ۳۰ شهریور، خبر داد که «۲۴ فرآیند» از «۲۵ فرآیند انتخابات» طی شده و «تنها جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیک باقی مانده است».

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز انتخابات در ۱۴ حوزه انتخابیه به صورت الکترونیکی برگزار شده است، گفت که در انتخابات امسال بنا است از «نمونه مدرن» صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای استفاده شود.

آقای امیری ضمن رد اظهارات محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان مبنی بر چینی یا کره‌ای بودن دستگاه‌های الکترونیکی اخذ رأی تاکید کرد که این دستگاه «کاملاً بومی است و امنیت آرا در آن تأمین شده است».

محمد یزدی روز سه ‌شنبه ۱۰ شهریور، در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری گفته بود که دولت هنوز از نظر «نرم‌افزاری و سخت‌افزاری» وسایل لازم را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارد و می‌خواهد این وسایل را از «چین و کره» بخرد.

آقای یزدی تاکید کرده بود که شورای نگهبان به این دستگاه‌ها «اطمینان ندارد» و تا زمانی که اطمینان شورای نگهبان جلب نشود، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در کلان شهر‌ها ممکن نیست.

هیئت دولت ایران در خردادماه گذشته طرح اجرای الکترونیکی دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را تصویب کرد.

در همین حال قائم مقام وزیر کشور پیش از این خبر داده بود که انتخابات در شهرهای تهران، کرمانشاه، شیراز، مشهد، قم، اصفهان، اهواز، تبریز، کرج و چند حوزه دیگر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

آقای امیری همچنین خبر داده بود که در جلسه روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ستاد انتخابات کشور وبا حضور نماینده شورای نگهبان، دستگاه اخذ رای الکترونیکی برای برگزاری انتخابات معرفی شده است.

شورای نگهبان درباره معرفی دستگاه اخذ رای الکترونیکی اظهار نظری نکرده است اما پیش از این اعضای این شورا بابرگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی مخالفت کرده اند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه، ۲۵ تیر، گفته بودکه از نظر این شورا «مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست.»

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری روز هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

وزارت کشور و شورای نگهبان درباره مواردی چون استفاده از صندوق‌های «شفاف» اخذ رای و همچنین نحوه تأیید صلاحیت کاندایداهای این انتخابات اختلاف نظر دارند.

XS
SM
MD
LG