لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر داخلی ایران آزاد شد


وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داد که بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، نرخ بلیت هواپیما از روز دوشنبه نهم آذر، در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شده است اما در ۸۷ مسیر «کمتر برخوردار» همچنان قیمت‌گذاری خواهد شد.

در همین حال رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، مسیرهایی که نرخ بلیت در آنها آزاد شده را مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم، شهرهای نفتی و مسیرهای جدید اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت که آزادسازی نرخ بلیت باعث افزایش ایمنی پروازها، ایجاد رقابت در سرویس‌دهی و افزایش دامنه انتخاب مسافران می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای آخوندی تأکید کرد که شرکت‌های هواپیمایی در دوره پسا تحریم باید بتوانند «در یک بازار رقابتی هزینه خرید ناوگان هوایی خود را تأمین کنند».

دولت ایران براساس برنامه پنجم توسعه موظف شده بود که از سال ۹۲ نرخ حمل و نقل هوایی را آزاد کند.

شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز در سال‌های گذشته پس از افزایش قیمت دلار، حذف یارانه‌ها، و همچنین افزایش قیمت بنزین هواپیما، بار‌ها خواستار آزادسازی و یا افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها شده بودند.

این در حالی است که در شهریور ماه امسال دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، خبر داده بود که شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و به شرکت فرودگاه‌های کشور ۶۵۰ میلیارد تومان بدهکارند.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در ۲۰ سال گذشته همواره یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بوده است. منتقدان معتقدند که افزایش قیمت باعث می‌شود، افراد با درآمد کم به خصوص در استان‌های دور از تهران و محروم ایران نتوانند از هواپیما استفاده کنند.

در مقابل موافقان افزایش قیمت اعلام می‌کنند که بیش از «نیمی» از مسافران پروازهای داخلی به خصوص در مسیرهای کوتاه از مسئولان و کارمندان دولت هستند که بهای بلیت‌شان را دولت می‌پردازد و پرداخت یارانه به آنها، دادن یارانه به دولت است نه به مردم.

در عین حال شرکت‌های هواپیمایی ایران امیدوارند که پس از رفع تحریم‌های غرب با خرید هواپیماهای جدید ناوگان خود را نوسازی کنند.

مقام‌های وزارت راه ایران از برنامه‌ریزی برای ورورد «۵۵۰ فروند» هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که اگر خرید این تعداد هواپیما به دلیل کمبود بودجه ممکن نباشد، با روش «اجاره به شرط تملیک (لیزینگ)» این تعداد هواپیما را وارد ایران خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG