لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

توضیحات رئیس‌کل دادگستری کرمان در مورد بازداشت نازنین زاغری


نازنین زاغری در سفری که در سال ۸۵ به بم داشته است
نازنین زاغری در سفری که در سال ۸۵ به بم داشته است

در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد بازداشت نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، رئیس دادگستری کرمان می‌گوید این بازداشت در ارتباط با پرونده «طراحی» سایت‌های مرتبط با «فتنه ۸۸» صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یدالله موحد روز یکشنبه ۳۰ خرداد، اعلام کرد که رسیدگی به پرونده نازنین زاغری به این دلیل که او «خارج از کشور فعالیت داشته» است، «در صلاحیت مراجع قضایی استان نیست و باید در تهران رسیدگی شود».

او گفت که «تحقیقات لازم» برای این پرونده انجام شده و «مستندات و دلایل» نیز جمع آوری شده است.

بر اساس گفته‌های این مقام قضایی استان کرمان، خانم زاغری در ارتباط با پرونده بازداشت تعدادی از افراد به اتهام «طراحی» سایت‌های مرتبط با «جریان فتنه ۸۸» دستگیر شده است.​

او اضافه کرده‌ا‌ست که «برخی از اعضای این باند در خارج از کشور بودند و از جمله این متهمان نازنین زاغری بود که به دنبال همین پرونده، این شخص در فرودگاه تهران با ارسال نیابت قضایی دستگیر و به کرمان اعزام شد».

مقامات جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

اواسط آذرماه سال ۹۲ دادگستری کرمان اعلام کرده بود که ۱۶ نفر در این شهر به اتهام طراحی وبسایت برای «سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی» و «همکاری با شبکه‌های بیگانه» دستگیر شده‌اند.

مقامات دادگستری کرمان این افراد را متهم کردند که «طراح» وب‌سایت «ندای سبز آزادی» بودند و «طرح‌ها و برنامه‌های بی‌بی سی فارسی را در ایران اجرا می‌کردند».

طبق گزارش‌ها هفت نفر از این افراد از اعضای وب‌سایت «نارنجی» بودند، وب‌سایتی که در حوزه اطلاع‌رسانی فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند.

پس از دستگیری این افراد نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله کرمان ۹ وب‌سایت از جمله «ندای سبز آزادی»٬ «سبزنامه» و «نوروز» را هک کردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، نیز روز یکشنبه از پرونده خانم زاغری به عنوان یک پرونده «امنیتی» نام برد و خبر داد که این پرونده «در مرحله تحقیقات مقدماتی است».

سپاه استان کرمان روز چهارشنبه، ۲۶ خردادماه، ضمن تایید بازداشت نازنین زاغری به دست این نهاد و ارسال پرونده او به تهران، این شهروند ایرانی‌بریتانیایی را متهم کرده بود که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

در‌‌ همان روز ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، در مصاحبه با رادیو فردا این اتهامات را «احمقانه و مضحک» خوانده و مسئله همسر خود را «پرونده‌ای سیاسی» توصیف کرده بود.

پس از انتشار این اتهامات همچنین خبرگزاری رویترز بار دیگر تاکید کرد که خانم زاغری به شکل حرفه‌ای و در مقام کارمند بنیاد تامسون رویترز هیچ ارتباطی با ایران نداشته و ندارد.

در این گزارش همچنین تأکید شده که این بنیاد و خبرگزاری رویترز مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند.

نازنین زاغری که دارای همسری انگلیسی است و در برخی خبر‌ها از او با نام و فامیل کامل نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف یاد شده ۳۷ سال دارد و از سال ۲۰۱۱ در بنیاد تامسون رویترز به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کرد.

خانم زاغری فعالیت‌های خود در زمینه روابط عمومی را از سال ۲۰۰۴ با صلیب سرخ جهانی در لندن آغاز کرد و پس از آن نیز مدت سه سال با همین سمت با سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کرد.

این نخستین بار نیست که یک ایرانی دارای تابعیت دیگر در ایران بازداشت شده و به اتهاماتی چون «براندازی» و «جاسوسی» متهم می‌شود.

در همین حال هما هودفر، استاد زندانی دانشگاه کنکوردیای کانادا ۶۵ ساله، که علاوه بر تابعیت ایرانی و کانادایی، تابعیت ایرلندی هم دارد، ۱۷ خرداد امسال پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد، اما علت بازداشت وی هنوز مشخص نیست.

بیش از یکصد و هفتاد استاد شناخته شده علوم انسانی در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا، در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و اجازه بازگشت او به کانادا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG