لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

دو روزنامه‌نگار زندانی که اعتصاب غذا کرده‌اند، شرایط وخیمی دارند


احسان مازندرانی و محمدصدیق کبودوند، دو روزنامه‌نگار زندانی که در روزهای گذشته دست به اعتضاب غذا زده‌اند، در شرایط جسمانی وخیم به سر می‌برند و در مورد آقای کبودوند گزارش‌ها حاکی از انتقال او به بیمارستان است.

وب‌سایت خبری تحلیلی زیتون، روز یکشنبه در گزارشی نوشت که پس از ۲۱ روز اعتصاب غذا، «خطر مرگ محمدصدیق کبودوند را تهدید می‌کند»، و این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، روز یکشنبه به دلیل تداوم اعتصاب غذا، بی‌هوش و به بیمارستان منتقل شده است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در تأیید این گزارش نوشت که «بر اساس آخرین خبر دریافتی، محمد صدیق کبودند بر اثر «افت شدید فشار خون ناشی از اعتصاب غذا» بی‌هوش شده و در بخش عمومی بیمارستان طالقانی بستری است.

این سازمان حقوق بشری همچنین یادآور شد که پزشکان اعلام کرده‌اند در صورت تداوم اعتصاب غذا احتمال سکته قلبی او وجود دارد و او باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود.

بر اساس این گزارش توصیه مسئولان بیمارستان به خانواده آقای کبودوند این بود که او باید در اسرع وقت به اعتصاب غذا پایان دهد.

این سازمان پیشتر در ۲۱ اردیبهشت خبر داده بود که محمد صدیق کبودوند، در اعتراض به پرونده‌سازی و تشدید فشار‌ها و اذیت و آزار مقامات امنیتی، اعتصاب غذا کرده است.

آقای کبودوند که از جمله به دلیل تأسیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شده، از تیرماه ۸۶ در بازداشت به سر می‌برد و تا کنون چند بار دست به اعتصاب غذا زده است.

از سوی دیگر رادیو فردا مطلع شد که احسان مازندرانی، روزنامه‌نگاری که در اردیبهشت امسال پس از ماه‌های بازداشت به تحمل هفت سال حبس محکوم شده بود، در اعتصاب غذا به سر می‌برد و شرایط جسمی مناسبی ندارد.

یکی از بستگان احسان مازندرانی به رادیو فردا خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی به دلیل «شرایط بد نگهداری، دچار عفونت نای، ریه و روده» شده و در اعتراض به «بی‌عدالتی» در رسیدگی به پرونده‌اش و حکم صادر شده از ۱۲ روز گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

آقای مازندرانی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه از بند هشت زندان اوین به بند دو الف، وابسته به سپاه پاسداران، منتقل و پس از چند روز دوباره به بند هشت بازگردانده شد.

سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی، به وب‌سایت رادیو فردا گفت که این روزنامه‌نگار زندانی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه و «در لحظه ورود» به بند دو الف زندان اوین، دست به «اعتصاب غذای خشک» زده است.

به گفته آقای حسینی، اعتصاب غذای احسان مازندرانی در بند دو الف یک هفته ادامه داشته و او پس از انتقال به بند هشت در «اعتصاب غذای تر» به سر می‌برد.

او همچنین گفت که این روزنامه‌نگار زندانی «به دلیل شرایط بد نگهداری دچار عفونت نای، ریه و روده شده » و در مدت بازداشت و زندان «۴۰ کیلو وزن کم کرده است».

پیشتر ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی، روز ۳۱ اردیبهشت، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که احسان مازندرانی پیش از انتقال از بند هشت زندان اوین «وصیت‌نامه‌ای» نوشته و برای او «پست» کرده است.

ایران بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با «۳۴ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی»، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. چین، مصر، ترکیه و اریتره، دیگر کشورهایی هستند که بیشترین روزنامه‌نگاران را در زندان‌های خود دارند.

با این حال، به رغم گزارش‌های متعدد درباره بازداشت و زندانی شدن روزنامه‌نگاران، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز ۲۷ اردیبهشت، در اظهار نظری مدعی شد که «ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم» و جرائم خبرنگارانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، «مرتبط با امنیت داخلی و خارجی کشور» است.

XS
SM
MD
LG