لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

نقدی: پرونده خوش‌بینی به آمریکا به زباله‌دان تاریخ فرستاده شده


همزمان با انتقادهای اصولگرایان از دولت حسن روحانی درباره توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا، رئیس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرد که «پرونده خوش‌بینی» به مذاکره با آمریکا به «زباله‌دان تاریخ» فرستاد شده و افراد خوش‌بین به این کشور نیز اگر بیدار نشوند، به آن «خواهند پیوست».

محمدرضا نقدی، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، با اشاره به توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا گفت: «نه تنها این پول بلکه پول‌هایی را که شاه غارت کرده... و غرامت جنایات‌ها، کودتاها وتجاوزات را تا آخرین ریال از شما خواهیم گرفت».

به گزارش خبرگزاری فارس، او اضافه کرد: «این ملت چنان طوفانی علیه ظالمان و سلطه‌گران بر پا خواهد کرد که تا آزادی قدس و فروپاشی رژیم جنایتکار ‌آمریکا فرو نخواهد نشست».

آقای نقدی در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که چرا آمریکا «در این سی و چند سال که ایران اهل گفتگو و تعامل با آمریکا نبودند چنین جسارتی نکرد؟»

وی اضافه کرد: «عملکرد آمریکا پرونده خوش‌بینی به مذاکره با آمریکا را برای همیشه به زباله‌دان تاریخ فرستاد و آنها که برای بهبودی اقتصاد به مذاکره با آمریکا دلخوش کرده بودند اگر با این حوادث هم بیدار نشوند، آنها هم به این خواهند پیوست».

گفته‌های رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران درحالی بیان شده که پس از انتشار گزارش‌ها درباره رأی دیوان عالی آمریکا برخی از شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا دولت حسن روحانی را به دلیل «خوش‌بینی» به آمریکا نکوهش کرده‌اند.

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه اول اردیبهشت حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات سایر حملات «مرتبط» با جمهوری اسلامی پرداخت شود.

پرونده‌های دیگری نیز مرتبط با بمبگذاری سال ۱۹۹۶ در پایگاه الخبر عربستان که ۱۹ کشته برجای گذاشت، و سایر حملات صورت گرفته از سوی گروه‌های شبه‌نظامی «مرتبط با تهران» مطرح شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری فارس، روز یکشنبه در گزارشی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که به جز این دو میلیارد دلار، «بیش از ۱۶ میلیارد دلار» مطالبه خسارت از جمهوری اسلامی در پرونده‌های مختلف در آمریکا همچنان در جریان است.

این خبرگزاری با انتقاد از سیاست‌های دولت حسن روحانی نوشت که «دیپلماسی پسابرجامی پس از ۱۰ سال جرئت جسارت به مقامات آمریکایی داد تا دو میلیارد دلار بیت‌المال را حاتم‌بخشی کنند».

در مقابل انتقادهای اصولگرایان تعدادی از مقام‌های ارشد دولتی، از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، اقدام مقامات دولت احمدی‌نژاد در خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا و خارج نکردن این دارایی‌ها پس از تحریم‌ها را «بی‌احتیاطی»، «بی‌تدبیری» و زمینه‌ساز توقیف دارایی‌ها دانسته‌اند.

این مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که رأی دادگاه بدوی درباره توقیف اموال ایران «از ۱۰ سال قبل در محاکم امریکا مطرح بوده و ارتباطی با برجام ندارد».

با این حال محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، روز یکشنبه با اشاره به توقیف دارایی‌های ایران از افراد «خوش‌بین» به آمریکا انتقاد کرد.

او اضافه کرد: «ما انتظار داشتیم آقای رئیس جمهور در سفر به سمنان موضع قاطعی در برابر بدعهدی آمریکا به استناد سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گرفت. اما با کمال تعجب او لبه تیغ تیز حمله خود را به منتقدین مشفق گرفته و آنها را متهم به عدم رعایت غیرت دینی و تعصب ملی می‌کند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین، گفته بود که برخی از منتقدان توافق اتمی وین اعلام می‌‌کنند که دیپلمات‌های ایرانی «پیروز نبوده‌اند» بلکه آمریکا و اسرائیل «دراین عرصه پیروز شده‌اند».

وی خطاب به این منتقدان گفته بود که «کجا رفت غیرت و تعصب دینی؟ چرا نمی‌خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده، سرفرود بیاورید؟»

با وجود تأیید توافق اتمی وین از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند.

در مقابل مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزرات کشور در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان، از این رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش انتقاد کرده و نوشته است که انتظار می‌رود رهبر جمهوری اسلامی «جانب اکثریت ملت را بگیرد».

XS
SM
MD
LG