لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر تا تعطیلی سینما قدس


با اعلام نام سایر فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و نگاه نو جشنواره فیلم فجر در هفته گذشته تا حدود زیادی تصویر این دوره اصلی‌ترین جشنواره سینمایی ایران روشن شد.

هرچند هنوز مسئولان جشنواره می‌گویند احتمال اضافه شدن فیلم‌هایی با فهرست نهایی وجود دارد اما بر اساس فیلم‌های اعلام شده می‌تواند گفت جشنواره فیلم فجر دوره مهمی را از نظر حضور حضور کارگردانان شناخته شده پیش رو دارد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:34 0:00
لینک مستقیم
در فهرست تازه نام فیلم‌های جدید رضا میرکریمی، بهروز افخمی، کیومرث پوراحمد و کمال تبریزی در کنار فیلم‌های تازه فیلمسازان نسل جوان مانند رضا درمیشیان، بهرام توکلی و مهدی رحمانی به چشم می‌خورد که با در نظر گرفتن فیلم‌هایی که قبلاً اعلام شدند عملاً کفه جشنواره امسال را از نظر حضور فیلم‌های قابل توجه سنگینی می‌کند.

با این همه این روزها در رسانه‌ها و محافل سینمایی بیش از آنکه صحبت درباره فیلم‌های پذیرفته باشد صحبت از فیلم‌های بیرون مانده است و در صدر آنها فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی قرار دارد که به گفته علیرضا رضا داد دبیر این دور جشنواره فجر برای نمایش ملاحظاتی دارد.

هرچند آقای رضا داد توضیحی درباره این ملاحظات نداده اما گفته شده این فیلم مضمونی مرتبط با حوادث سال ۸۸ دارد و خبرگزاری فارس نیز از آن به عنوان فیلمی حامی فتنه یاد کرده است. فیلم دیگر بیرون مانده از فهرست خانه پدری کیانوش عیاری است که باوجود اعلام آمادگی نیروی انتظامی به عنوان یکی از صاحبان این فیلم برای واگذاری سهمش در تولید آن به آقای عیاری هنور دچار مشکلاتی برای نمایش است.

از دیگر فیلم‌های مهم راه نیافته به فهرست می‌توان به پریناز ساخته بهرام بهرامیان، رد کارپت ساخته رضا عطاران، خواب‌زده‌ها فیلم جدید فریدون جیرانی و بلوک ۹ خروجی ۲ ساخته علیرضا امینی اشاره کرد. فیلم‌های جدید داریوش مهرجویی، مسعود ده‌نمکی و حمید نعمت‌الله هم همچنان در حال فیلمبرداری هستند و به دلایل فنی فعلاً نمایش‌شان در جشنواره نامشخص است.

اما به غیر از تحولات مرتبط با جشنواره فجر خبری که هفته گذشته در سینمای ایران جریان ساز بود، نامه مالکان سینما قدس تهران به شورای صنفی نمایش و درخواست برای تعطیلی این سینما بود.
سینما قدس
سینما قدس
مالکان این سینمای معروف تهران که از سال ۱۳۴۴ با نام پولیدور فعالیتش را آغاز کرده در نامه خود گفته‌اند که به دلیل کاهش چشمگیر تماشاگران همزمان با افزایش هزینه‌های نگهداری سینما قادر به ادامه فعالیت نیستند و خواستار صدور اجازه تعطیلی و تبدیل آن به مرکز تجاری شده‌اند.

این درخواست روز چهارشنبه شکل عملی به خود گرفته و به گزارش خبرگزاری ایسنا سینما قدس رسماً به فعالیتش پایان داد. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران ایران، با دفاع از درخواست مالکان سینما قدس می‌گوید وضعیت تمام سینماهای بخش خصوصی در ایران نگران‌کننده است:
«ما این مشکلات را بارها به مسئولین گوشزد کرده‌ایم. اکثر سینماهای کشور به دلیل نداشتن فیلم خوب واقعاً در معرض تعطیلی قرار دارند. کیفیت فیلم‌ها به قدری نازل شده و محتوا ندارند که مردم واقعاً حاضر نیستند وقت‌شان را هزینه کنند و این فیلم‌ها را ببینند.»

این برای نخستین بار نیست که سینماداران نسبت به وضعیت سالن‌های سینما هشدار می‌دهند. پیشتر هم انجمن سینماداران در بیانیه‌هایی گفته بود که به جز چند سینمای متعلق به دولت سایر سینماهای بخش خصوصی در آستانه تعطیلی قرار دارند. محمد قاصد اشرفی راه‌حل را در کم کردن هزینه‌های وراد بر سینماها می‌داند:
«راه حل را این می‌دانم و پیشنهاد هم داده‌ایم که وزارت ارشاد، به این سالن‌ها کمک کند، شهرداری عوارض نگیرد و سازمان مالیاتی مالیات ارزش افزود نگیرد. مالیت ارزش افزوده قانوناً باید از مخاطب گرفته شود ولی نمی‌توانیم این پول را از مخاطب بگیریم. اگر این پول را به اضافه بلیت از مخاطب بگیریم، هیچکس به سالن سینما مراجعه نمی‌کند و خود سینماها مجبورند، هزینه عوارض شهرداری و مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند. این واقعاً هزینه سنگینی برای سالن‌های سینماست و اگر همه اینها را در نظر بگیریم، حدود ۱۲ درصد از فروش است. اگر دولت این مبالغ را نگیرد، سینما جانی خواهد گرفت و می‌تواند ادامه حیات دهد.»

همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به احتمال تعطیلی سینماها، وضعیت فروش فیلم‌های در حال اکران در سینماها نیز همچنان در پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد و پرفروش‌ترین فیلم‌ این روزهای سینماهای تهران «سر به مهر» فروش روزانه ای در حدود ۸ میلیون تومان دارد.

تئاتر، برکناری دبیر در فاصله دو هفته مانده به شروع جشنواره

تنش‌هایی که در هفته‌های اخیر در فضای تئاتر ایران پیرامون عملکرد مدیریت جشنواره تئاتر فجر شکل گرفته بود سرانجام منجر به رویداد بی سابقه‌ای شد و در فاصله تنها دو هفته مانده به برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر فجر تحولات گسترده‌ای در مدیریت تئاتر کشور روی داد و از جمله قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی با حکم وزیر ارشاد جایش را به حسین طاهری داد.

آقای طاهری که نامش در هفته‌های اخیر به عنوان گزینه مدیریت مرکز هنرهای نمایشی مطرح شده بود دارای سوابق متعددی در میریت بخش‌های مختلف رادیو و تلویزیون دولتی ایران است.

در کنار این جابه‌جایی در تحول بی‌سابقه‌ دیگری در فاصله دو هفته مانده به شروع جشنواره تئاتر فجر دبیر این رویداد از کار برکنار شد و قادر آشنا که تاکنون رئیس مرکز هنرهای نمایشی بود جایگزین اسماعیل عالی‌زاد شد.

در هفته‌های اخیر انتقادات شدید از سوی فعالان تئاتری نسبت به عملکرد آقای عالی‌زاد در نحوه انتخاب نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر و برنامه‌ریزی این رویداد مطرح شده بود. دامنه این انتقادات منجر به انصراف برخی چهره‌ها از جمله هادی مرزبان از اجرای نمایش در جشنواره شده بود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG