لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

یزدی: نتایج خبرگان را قبول دارم، برای انصراف منتخبان رایزنی نشود


پس از انتشار گزارش‌هایی درباره «فشار» به تعدادی از منتخبان استان تهران در مجلس خبرگان رهبری برای استعفا، با هدف راه یافتن محمد یزدی، رئیس فعلی خبرگان رهبری به این مجلس، آقای یزدی اعلام کرد که نتیجه انتخابات را «قبول» دارد و هیچ‌کس برای استعفای منتخبان این مجلس «نباید رایزنی کند».

در هفته‌های گذشته برخی وب‌سایت‌ها از جمله وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از «فشارهای گسترده» به برخی از منتخبان مجلس خبرگان رهبری از جمله محسن قمی، محمدعلی تسخیری و هاشم بطحایی برای استعفا با هدف «تسهیل شرایط» حضور محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مجلس خبرگان رهبری خبر داده بودند.

در همین حال وب سایت «رویداد ۲۴» به نقل از «یک منبع نزدیک به بیت آیت‌الله سیدهاشم بطحایی» از «تقاضای» اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «جهت انصراف» او از مجلس خبرگان رهبری و «تسهیل شرایط برای حضور» محمد یزدی دراین مجلس خبر داده بود.

با این حال دفتر آقای بطحایی روز یکشنبه ۱۶ اسفند، اعلام کرد که او نسبت به برخی از اظهارات منتسب به او و نزدیکانش درباره استعفا از مجلس خبرگان رهبری «اظهار بی‌اطلاعی» کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای بطحایی، ضمن تکذیب گزارش‌ها درباره استعفای خود اعلام کرد که «اگر می‌خواستم انصراف بدهم اصلاً شرکت نمی‌کردم... دشمن خود شایعه‌هایی درست می‌کند و خودش هم به آن‌ها جواب می‌دهد».

در همین حال محمد یزدی نیز اعلام کرد که «نباید هیچ فردی» از طرف او برای استعفای برخی از منتخبان خبرگان پنجم با هدف راهیابی او به مجلس خبرگان رهبری «رایزنی کند».

بر اساس متنی که روز یکشنبه از سوی دفتر آقای یزدی برای خبرگزاری‌های ایران ارسال شده، رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرده است که نتیجه انتخابات مجلس خبرگان رهبری را «قبول» دارد.

در انتخابات هفتم اسفند، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی، که از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، نتوانستند از استان تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یابند.

ستاد انتخابات کشور در نتایج نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران تنها نام ۱۶ فرد راه یافته به این مجلس را اعلام کرده، اما برخی از گزارش‌ها حاکی است که آقای یزدی، رتبه هفدهم را کسب کرده است.

در همین حال پس از انتخاب نشدن آقای یزدی، گمانه‌زنی‌هایی درباره ریاست چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود هاشمی شاهرودی، محمد امامی کاشانی و احمد جنتی بر پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است.

با این حال احمد خاتمی،عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که در انتخابات پنجمین دوره این مجلس نیز انتخاب شده، این گمانه‌زنی‌ها را «ساخته و پرداخته» رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی دانست که با هدف «جوسازی و فضاسازی» مطرح می‌شود.

او تأکید کرد که رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری «دست کم در دو سال اول از جنس آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله یزدی و امثال اینها خواهد بود».

پس از درگذشت علی مشکینی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سال ۸۶، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.

اما در ۱۷ اسفند ۸۹ و تحت تأثیر حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، محمدرضا مهدوی کنی برای دو سال به ریاست این مجلس انتخاب شد و در پی درگذشت آقای مهدوی کنی در سال ۹۳، محمد یزدی در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی، ریاست این نهاد را در دست گرفت.

XS
SM
MD
LG